tirsdag 26. november 2013

1 jernbanepoeng til Solberg-regjeringen

Regjeringen lover seriøs planlegging av Ringeriksbanen neste år melder E24.



Dette er gode nyheter og Solvik-Olsen fortjener 1 poeng. Ringeriksbanen er et overmodent tiltak. De tre andre hovedaksene ut av Oslo (Asker-Drammen; Lillestrøm-Gardermoen; Ski-Østfold) har blitt eller skal bli solid oppgradert med vei og jernbane. Mot Hønefoss, Hallingdal og Bergen er det bare en dårlig bygdevei som går gjennom bebyggelsen på Sollihøgda, mens Bergensbanen tar en tur ned til Drammen/Hokksund før den snur mot Hønefoss og Bergen. Ringeriksbanen kan bygges som et stort prosjekt med topp moderne standard, istedet for å lappe på dagens linjer om Vikersund og Roa. En rask og direkte jernbane Oslo/Sandvika til Hønefoss vil avlaste E16, det vil gjøre Hønefoss til en forstad til Oslo/Sandvika og fremfor alt vil det kutte reisetiden til Bergen og Hallingdal med 1 time.

E16 over Sollihøgda er per i dag den eneste direkteforbindelsen 
mellom Oslo/Sandvika og Ringerike.

mandag 18. november 2013

Negerbølge skyller over Oslo

Det er sammensatt årsaksbilde bak de mange ranene begått i Oslo de siste ukene:

- Det er veldig stor forskjell på årsakene bak ranene. Vi ser at for folk med kort oppholdstid i Norge, er det ofte økonomiske årsaker bak. For ungdom oppvokst i Oslo kan det være gruppepress eller et ønske om spenning som ligger bak. Noen har også psykiske problemer. Det er veldig sammensatt, sier Solhjell til Aftenposten.

Se opp. Negrene kommer!

Nordmenn er rasister

Muslimer er

  • terrorister
  • konemishandler
  • bakstreverske
Romfolk er
  • late
  • sleipe
  • skitne
Jøder er
  • griske
  • gjerrige
  • sleipe 
Så er det sagt, i tilfelle noen skulle være i tvil.

lørdag 9. november 2013

Frå Marokko til Valdresekspressen

Livet er eit samansurim av slump. Flaks og uflaks. Les meir hos Hjorthen.

onsdag 6. november 2013

Krapyl får beholde jobben

Stein-Robin Kleven Bergh fekk sparken etter at han kalla Jens Stoltenberg for eit "krapyl". Nå har politiet sitt sentrale tilsetjingsråd bestemt at han får att jobben, melder NRK.


1 bompengepoeng til Frp

- Nå står vi langs E134 like i nærheten av Seljord. Dette er den første veien Fremskrittspartiet fjerner bompengefinansiering på. De rødgrønne har lagt opp til at bilistene skal betale nær en halv milliard i bompenger her, men med Frp i regjering blir dette nå en bomfri vei, sier Ketil Solvik-Olsen til NRK.

Det er to grunner til at dette er riktig og fornuftig fra Frps mann i Veidepartementet, det første er et fornuftsargument og det andre et prinsippielt:

  • Kostnader ved finansiering og innkreving er uforholdsmessig store.
  • E134 er en stamvei, endog en europavei, som forbinder Østlandet (med utgangspunkt i Drammen/Kongsberg) med det sentrale Vestlandet (hovedsakelig Haugesund, men forbindelse også til Odda og Stord samt Bergen og Stavanger).
Stamveier (riksveier og europaveier) forbinder landsdeler og hovedbyer, slike veier bør være et nasjonalt ansvar. Store deler av E134 gjennom Telemark har for lav standard i forhold til trafikkmengden og veiens viktighet. Dermed er også trafikken en belastning for lokalbefolkningen. Bompenger blir i slike tilfeller en prinsippløs finansieringskilde.

Bompenger bør i utgangspunktet bare brukes der det samtidig fungerer som et trafikkregulerende tiltak, noe det ikke gjør på stamveier med hovedsakelig langdistansetrafikk. Bompenger fungerer der det er gode alternativer og der bomavgiften er merkbar, i praksis på innfartsveiene til byene, det er også der det er særlig behov for trafikkregulerende tiltak.

tirsdag 5. november 2013

Frp om glatte veier: - Stoltenbergs ansvar

Statssekretær Per Willy Amundsen (Frp) sier de glatte veiene de siste dagene viser konsekvensene av en manglende satsing på klimaendring.

- Hvis dette kalde været ikke hadde kommet til landet, ville da veiene blitt glatte og disse ulykkene ha skjedd? Svaret på det: Nei, sier Amundsen. Vi kan ikke legge skjul på at en del av klimapolitikken har vært altfor naiv. Oljefondet må kunne brukes utenom handlingsregelen for å få opp temperaturen slik at vi slipper glatte veier, avslutter Amundsen.

søndag 3. november 2013

Kampen for et fritt Europa

Hanne Nabintu Herland intervjuer Hege Storhaug på Nabintus egen blogg. Tema er ytringsfrihetens viktighet på toleranse og kampen for et fritt Europa.

Jøyemej for en språkbruk.

lørdag 2. november 2013

Frontkjempere da og nå

På 30-tallet levnet høyreavisene norske deltakere i den spanske borgerkrigen liten ære, de var i følge høyresiden naive lykkejegere og radikale ekstremister, resultat av «rød menneskehandel», skriver Jo Stein Moen i Klassekampen:

POT ble for øvrig etablert det året [1937], ikke minst for å avsløre og forhindre at nordmenn reiste til Spania. Om lag 50 kom aldri hjem. «Tror frivillige fra Norge er drept i syrisk borgerkrig», heter det i dagens aviser.  Noen fryktet Spaniakjemperne fikk militær erfaring til bruk i hjemlandet. Slik ble det faktisk. Den harde kjerne i væpnet kamp mot tyske okkupanter de første åra, Osvald-gruppa, besto av Spaniaveteraner som Asbjørn «Osvald» Sunde.  
Parallellen til Syria anno 2013 er åpenbar, både når det gjelder PSTs rolle og den politiske fargen på vurderingen av frontkjemperne.

Ironisk nok var nasjonalhelten Max Manus selv frontkjemper, han rakk rett nok aldri å komme i kamp med den røde hær og heldigvis for hans ettermæle var dette før Hitler ble involvert på finsk side.

For POT (PSTs forløper) var det kanskje greit å støtte broderfolket mot kommunistene, men ikke å støtte republikanerne mot Franco?