tirsdag 26. mai 2015

Bård Larsen - historieløs historiker

Da muren falt ble Bård Larsen anti-kommunist, og mer anti enn knapt noen andre. Det var banalt å være AKPer på 1970-tallet, og det er banalt å være antikommunist i dag. Dette er Bård Larsens modus operandi i kortform.

Nå er han på ferde igjen. I likhet med sovjetkommunistene misliker han historie som ikke oppfører seg som den skal. Bård Larsen liker ikke at Asbjørn Sunde og kommunistene i Osvald-gruppen var Norges tøffeste og ivrigste motstandsfolk (til forskjell fra speiderguttene i Milorg). Han bruker alle slags argumenter for å hindre folk i å bli minnet på dette i form av Osvald-monumentet.

En historiker som ikke liker historien fordi den strider mot hans egen ideologi? Det er ganske komisk. Det er særlig komisk fordi dette var sovjetpropagandaens modus operandi: De brukte korrekturlakk i leksikon for å fjerne personer som var falt i unåde.

Kommunistjegerne

Ørnulf Tofte synes det er for galt at Osvald-monumentet er plassert midt i hovedstaden. I Aftenposten 18. mai foreslår han å plassere monumentet langt ute i skogen ovenfor Dokka der ingen kan se det.

Ørnulf Tofte - hvem var det? Lurer du kanskje på. Joda han var Norges ledende spionjeger etter krigen. Foruten Arne Treholt arresterte han Asbjørn Sunde.

Asbjørn Sunde - hvem var det? Lurer du kanskje på. Joda han var leder nettopp av Osvald-gruppen, og dessuten kommunist.

Et takk for siste fra Tofte.

Tofte er forøvrig i selskap med fjøsnisser som Bård Larsen (Civita)

søndag 24. mai 2015

Våpen farligere enn biler

Skytevåpen dreper nå flere unge mennesker enn biltrafikken i USA skriver The Economist. Det dreier seg altså ikke om skytevåpen brukt i krig, men skytevåpen i det sivile. I Norge ble 27 personer drept (myrdet) i Norge, av disse ble 4 drept med revolver/pistol, 4 med øks og 10 drept med kniv.

Omkring 150 blir drept i trafikken årlig, 260 dør av overdose, over 100 dør av drukning.

lørdag 23. mai 2015

Gratis parkering er ikke gratis

Det liberale tidsskriftet The Economist viser de tullete konsekvensene av gratis parkering i amerikanske byer. Gratis parkering fører blant annet til folk kjører i stedet for å spasere eller ta metroen.

Parkering er naturligvis ikke gratis i den store sammenheng, there is no free lunch. En parkeringsplass i en storby tar opp verdifulle kvadratmeter og kommunen må anlegge og vedlikeholde kvadratmetrene. Bilister på jakt etter parkering fyller gatene (opptil hver tredje bil er rett og slett noen på jakt etter parkering). Dette fører også til andre former for kostnader som støy, trengsel og forurensing.

I Oslo er parkering stort sett gratis, det betyr at de direkte utleggene til å holde parkeringsplasser i offentlige gater må tas fra kommunekassa, det vil si mine skattepenger. Men i denne byen er det Duste-Høyre som styrer og da er det umulig å få gjennomført restriksjoner på parkering f.eks. ved at beboere betaler de reelle kostnadene for en gateparkering. Ei heller rushtidsavgift som kan regulere trafikk til byen. Eiendomsskatt er en utmerket form for skattlegging av huseiere blant annet slik at kommunen kan opprettholde parkeringsplasser, parker og belysning. Duste-Høyre motsetter seg naturligvis alt slikt, i motsetning til The Economist.

La oss si at Oslo by har 100.000 parkeringsplasser i kommunale gater og veier. Per i dag er disse til fri bruk (bare en brøkdel har parkometer). En garasjeplass sentralt i Oslo koster 1500 til 2500 kroner per måned. En biloppstillingsplass utendørs koster 500 til 1500 kroner. Oslo kommune går i såfall glipp av ca 500 millioner kroner. Dette er både gode inntekter i byens kasse og kan bidra til å regulere trafikken i byen.