tag:blogger.com,1999:blog-627334344544850856.post4355784173498678889..comments2024-01-04T14:12:57.651+01:00Comments on Konrads tankesmie: Lars OnsagerKonradhttp://www.blogger.com/profile/14842182711474913777noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-627334344544850856.post-37771839544778373762011-01-29T17:23:36.396+01:002011-01-29T17:23:36.396+01:00Ja, poenget er at han fikk sparken, og den første ...Ja, poenget er at han fikk sparken, og den første arbeidsgiveren mistet dermed en brilliant professor. Dersom universitetene gjør det til prinsipp at de sparker professorer av perifere grunner, ja, da går det nedenom.<br /><br />I USA er det sånn at professorer ikke blir fast ansatt (såkalt tenure) før etter en prøvetid.Konradhttps://www.blogger.com/profile/14842182711474913777noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-627334344544850856.post-6181333410044385752011-01-29T17:09:19.337+01:002011-01-29T17:09:19.337+01:00Har aldri studert i USA, men eg har fått eit slags...Har aldri studert i USA, men eg har fått eit slags inntrykk av at ein stor del av undervisninga på amerikanske høgskular og universitet gjort av studentassistentar, dvs. høgare grads studentar? Og Onsager fekk jo sparken, så slik kan nok skje der òg.Sosialistenhttps://www.blogger.com/profile/18047654537144566014noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-627334344544850856.post-34189077593696555312011-01-27T17:02:43.415+01:002011-01-27T17:02:43.415+01:00Joda, men det er en del misforståelser ute og går....Joda, men det er en del misforståelser ute og går. I barneskolen handler undervisning neste bare om å være i klasserommet med elevene, og det handler om å følge en ferdig plan utarbeidet av et statlig direktorat. <br /><br />På universitetet er det motsatt, veldig mye av arbeidet handler om å utvikle fagene (kursene) og studiene, dette krever faglig oversikt & innsikt og ofte kjennskap til state of the art.Konradhttps://www.blogger.com/profile/14842182711474913777noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-627334344544850856.post-49282848738720860752011-01-27T16:37:37.690+01:002011-01-27T16:37:37.690+01:00Vel, opp til et visst nivå er det fullt mulig å un...Vel, opp til et visst nivå er det fullt mulig å undervise uten å kunne faget særlig godt. Det krever litt arbeid, men mennesker med for eksempel hovedfag i norsk kan få bakoversveis når de ser hva som er mulig å lære middelmådige elever ved hjelp av læringsteknikker.<br /><br />Men dette har åpenbare begrensninger, og det ligger i sakens natur at jo nærmere en kommer praktisk bruk av faget - om det er forskning eller for eksempel kirurgi.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-627334344544850856.post-56779143085821225252011-01-27T00:04:25.077+01:002011-01-27T00:04:25.077+01:00ja, men man må kunne sitt fag for å undervise. Fag...ja, men man må kunne sitt fag for å undervise. Faglig dyktighet på høyt nivå oppnås gjennom forskning, på innføringsnivå trenger man ikke professorer til å undervise. Men å skille forskning og undervisning fullstendig vil være en katastrofe.Konradhttps://www.blogger.com/profile/14842182711474913777noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-627334344544850856.post-13464507180138298842011-01-26T23:40:13.606+01:002011-01-26T23:40:13.606+01:00Dette - og da mener vi Onsager - er jo et ikke så ...Dette - og da mener vi Onsager - er jo et ikke så ukjent fenomen: Mennesker som er dyktige i faget sitt, men katastrofer som lærere.<br /><br />Noe som også på universitetsnivå, burde medføre et skille mellom undervisnings- og forskningsstillinger, i alle fall på de lavere nivåene.<br /><br />Det er en myte at den som kan sitt fag også kan undervise.Anonymousnoreply@blogger.com