tag:blogger.com,1999:blog-627334344544850856.post5253728247140149146..comments2024-01-04T14:12:57.651+01:00Comments on Konrads tankesmie: Nok en avsporingKonradhttp://www.blogger.com/profile/14842182711474913777noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-627334344544850856.post-55875733186388820382011-08-28T15:27:32.700+01:002011-08-28T15:27:32.700+01:00Helt klart. Jernbanenettet i Norge er mildt sagt u...Helt klart. Jernbanenettet i Norge er mildt sagt utidsmessig. Istedet lar man altså veiene bli overbelastet med trailere. På deler av hovedveier som E16 Bergen-Oslo er hvert fjerde kjøretøy en trailer, men fordi trailere kanskje veier 50 tonn er 90 % av fraktet vekt langtransport. Foruten å fylle opp veiene gir trailere også forholdsmessig stor slitasje, en enkelt trailer sliter like mye som flere tusen personbiler. <br /><br />Trailere bør derfor betale høyere veiavgift. Da vil kanskje større deler av frakten flyttes til bane eller båt.Konradhttps://www.blogger.com/profile/14842182711474913777noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-627334344544850856.post-37360762535642034352011-08-28T08:03:12.296+01:002011-08-28T08:03:12.296+01:00Det har blitt hevdet at forsinkelsene skyldes dårl...Det har blitt hevdet at forsinkelsene skyldes dårlig vedlikehold, men det er vel en faktor som er mer avgjørende: Det er ikke plass på en enkeltsporet bane med få krysningsspor til all den trafikken som det legges opp til. En hver forsinkelse vil da forsterke seg, og bli aller størst på uprioritert trafikk som gods. kehold, men det er vel en faktor som er mer avgjørende: Det er ikke plass på en enkeltsporet bane med få krysningsspor til all den trafikken som det legges opp til. En hver forsinkelse vil da forsterke seg, og bli aller størst på uprioritert trafikk som gods.keenoreply@blogger.com