onsdag 24. februar 2010

Kristendommen - en smart, jødisk markedsføring

- Kristendommen lovte oppstandelse til alle, sier religionsforsker Dag Øistein Endsjø til Dagbladet.

Et godt salgsargument, altså. Det de kristne tilbød lignet tradisjonell, gresk tro på oppstandelse, og gjenkjennbarhet anses som en forutseting for popularitet. Den kristne oppstandelsen kom med en ekstrabonus: Muligheten til å gjenoppstå gjaldt nå alle. En gresk ønskedrøm var i ferd med å gå i oppfyllelse. Jødene hadde altså skapt en svært så salgbar spin-off av jødedommen.


Kremmertalent, har de, disse jødene.



Blogglisten

4 kommentarer:

Trond sa...

det er ikke vær gang at spin offen blir mer populær en orginalen. Litt sånn som hvis Angel skulle blitt mer populær en Buffy.

Konrad sa...

Ja, og Islam er jo så og si Jødedommen 3.

Men hvem er Angel og Buffy? Var de med i Politiskolen 6?

KEE sa...

Det dreier seg nok desverre om slike nettmennesker med konstant tannkløe som media har vært fullt av i det siste. Tenåringsvampyrsåpeserier med andre ord.
Agrr, gi meg en god Moreau når som helst, og vi skal snart få viviseksjonert disse plagsomme små heliofobene.

Konrad sa...

Mente du FW Murnau?