mandag 12. juli 2010

Ferjefrifantasi

Europavei 39, stamveien nord-sør på Vestlandet, inkluderer ikke mindre enn åtte ferjestrekninger. Dette synes mange er for galt og vil at E39 skal bli helt ferjefri, skriver BT.
For ikke mange dagene sidene ble det ramaskrik da regjeringen godtok ny høyspentlinje på nordsiden av Hardangerfjorden. Men Hardangermonsterbrua var det ikke fullt så mange protesterte mot. Nå skal Vestlandet ødelegges med flere meningsløse monsterbroer og -tunneler, dersom disse gærningene får det som de vil. Det verste er naturligvis den enorme ressurssløsingen disse konstruksjonene vil innebære.

Monstermaster i Hardanger.


Kryssing av Sognefjorden med bro vil kreve brotårn på omkring 400 meter, ja du leste riktig, 400 meter, det er på høyde med fjellene rundt fjorden. Til sammenligning blir altså høyspentemastene i Hardanger på omkring 40 meter. Ja, du leste riktig, 1:10. Mens altså Hardangerbrua har tårn på 200 meter, totalt 250 meter over fjorden.

Kryssing av Boknafjorden vil kreve en tunnel på omkring 25 km, under vann. Ferjefri forbindelse mellom Bergen/Os og Stord vil koste minst 10 mrd kroner.

Dette fantaseres det altså om samtidig som dagens E39, hovedveien mellom Bergen og Ålesund og videre til Trondheim, over lange strekninger ligner mest på en setervei. Det er noen steder så smalt at personbiler såvidt kan passere hverandre. Bildet under viser et middels bredt parti av E39, legg merke til bussholdeplassen.



I Nordfjord finnes det faktisk en ferjefri vei som alternativ til Lote-Anda, det er riksvei 60 til Olden og Stryn, av lokale døpt til Norges verste vei (bildet nedenfor). Dette er faktisk snarveien mellom Bergen, Førde og Trondheim (bortsett fra Sognefjellet og Valdresflya), ekspressbussen og en del trailere kjører faktisk denne ruten.


Hva er det disse ferjefrifolkene går på? LSD? Jeg er for en liberalisering av narkopolitikken, men nå blir jeg bekymret. Det vil rett og slett være en absurd ressursbruk. Hadde de brukt en brøkdel av pengene til raskere og hyppigere ferjer, i stedet for å bruke miliarder for å knytte to seterveier sammen. Hardangerbrua koster ca 2 mrd kr og det gir under 2000 meter bro, med andre ord over 1 mill kr pr meter. For 1 mill kr får vi ca 10 til 20 km riksvei, altså 1:10 eller 1:20.

Dersom man kan bygge 5 mil jernbanetunnel under kanalen, kan vel vi bygge minst like lang jernbanetunnel mellom Stavanger og Haugesund. Dersom man først gjør Bergen-Haugesund-Stavanger ferjefri, kan man vel legge et jernbanespor ved siden. Og vips, så har Vestlandet sitt eget reelle jernbanenett. Det hadde vært noe.

Ingen kommentarer: