mandag 24. mai 2010

Snakk om Buddha-dagen

Vi må lære oss å snakke om Buddah. I rasjonell debatt og kjærlighetserklæringer, i humor og harselas. Mannen er blitt så viktig at han fortjener såpass. Minerva utfordrer buddister til å forstå hvorfor det er nødvendig.

At jeg mener Tripitaka kan være problematisk for ikke-buddister, betyr ikke at jeg mener Tripitaka eller norske buddister er en trussel. De aller flest norske buddister støtter opp om demokratiet og rettsstaten, og kombinerer dette utmerket med sin tro. Mange av de mest profilerte norske buddister har endog en svært god forståelse av den liberale rettsstaten og står stødigere på rettsstatsprinsippene enn folk flest. Det betyr heller ikke at jeg mener at Tripitaka er en negativ innflytelse i Norge. Jeg tror mange buddister i Tripitaka finner styrke til å leve bedre liv.

Hvis en buddist sier at homofili er galt, fordi Tripitaka beskriver det som galt eller fordi Buddha sa at det var galt, må jeg kunne argumentere med å si at Buddha i så fall var sneversynt. Mer enn det: Jeg må kunne gjøre narr av sneversyntheten. Og selv om de fleste buddister tolker Tripitaka på måter som i hovedsak er akseptabelt for meg, finnes det også mange som ikke gjør det. Ikke-buddister må kunne gjøre narr av Buddha både overfor moderate, og overfor ekstreme, tolkninger av ham. Ikke fordi Tripitaka og bruken av den er fundamentalt annerledes enn muslimers bruk av Koranen eller andres bruk av Marx, Platon eller Ayn Rand; men nettopp fordi bruken av Tripitaka akkurat på samme måte som bruken av andre tekster er politisk relevante. Med det mener jeg ikke at buddister flest vil innføre munkestyre i Norge; men i et demokratisk samfunn har verdigrunnlag, livssyn og moralske normer politiske implikasjoner – både gjennom sin påvirkning på lovgivning og gjennom sin påvirkning på den offentlige debatten og samfunnets normer.

Har Buddha innflytelse i Norge idag? Også globalt vil noen peke på at kritikk av buddisme foregår i en situasjon der buddister i mange land har et moralsk hegemoni. Det er betydelig motvilje mot buddisme og buddister i nesten alle samfunn, men i Norge er det få buddister i fremtredende posisjoner. Det å gjøre narr av Buddha på en måte som sårer buddister er å sparke nedover.

Vi publiserer ikke Buddha-karikaturer idag. Men snakke om Buddha – det er vi nødt til.


En godmodig, lubben Buddha.


Blogglisten

9 kommentarer:

Nils August Andresen sa...

Du mener Tripitaka forbyr homofil praksis? Nytt for meg...:)

Konrad sa...

Nix, det står "hvis", som betyr det samme som "dersom". Sagt på en annen måte: "gitt at...", "det tenkte tilfelle...".

Noen av oss klarer å ha mange tanker i hodet samtidig, inkludert det hypotetiske.

Anonym sa...

Dette var litt artig... Her virker det som om en bestemt religion er tatt til sammenlikning med buddhismen og resultatet er til det ugjenkjennelige, for meg i hvertfall.

Hva vet du om hvordan buddhister flest tolker Tripitaka? Jeg tror heller de færreste buddhister vet knapt hva innholdet er. Hvem er de mest profilerte buddhistene i Norge? Jeg trodde faktisk ikke det var noen.

Hva er munkestyre? Det har jeg aldri hørt om... Jeg ønsker også å vite på hvilke måter Tripitaka er politisk relevant. Jeg skulle vel ønske at den var det, hvis noen politikere skulle finne noe interessant der.

Hvor er det «betydelig motvilje mot buddhisme og buddhister»? Jeg har knapt merket noe.

Jeg tror nok buddhister og buddhisme tåler kritikk og også blitt gjort narr av. Bortsett fra at jeg ikke ser det som hverken pent eller konstruktivt å gjøre narr av noen.

PS. Figuren på bildet er faktisk ikke en buddha, selv om mange tror det.

Vennlig hilsen mangeårig buddhist

Konrad sa...

Nei dette handler ikke så veldig mye om buddisme, men om noen hos Minerva som prøver å si noe veldig klokt, men som sier noe temmelig tanketomt, egentlig.

Admin sa...

Nå har det ikke handlet om noe annet enn Buddha i snart 10 år. Skal det virkelig ikke ta slutt en dag?

Håper de som tror på denne Buddha snart får litt fred.

Konrad sa...

Brumle:
Nei, nei. Det er veldig viktig å snakke om Buddha. Når vi har snakket ferdig om Buddha, så går vi over til Jahve, der der veldig viktig å snakke om Jahve, det må jødene forstå.

Anonym sa...

Nå har du på sett og vis publisert en "karikatur" av Buddha. Eller rettere sagt, du har utgitt en Ho-Tai som Buddha.

Det kvalifiserer selvsagt til gjenfødsel som noe i retning av frosk.

Så fort som mulig, takk. ;-)

(Ho Tai var en kinesisk munk som var svært glad i mat og unger. (Nei ikke på samme måter som visse katolske prester.) Han dro rundt og ga dem gaver og fortalte morsomme historier.)

Anonym sa...

Morsomt at du skriver så seriøst om dette, men tydligvis ikke engang vet nok om dette til at du klarer å legge in et bilde av Buddha på slutten. Det bildet du har der er av Maitreya. Det er vel hva man kan kalle flaut?

Konrad sa...

Det er en karikatur, må vite. Forsto du ikke det?