onsdag 19. desember 2007

Muslimene: religiøse avvikere

En muslim er så full av avgudsdyrkelse og trolldomskunster som ni kuer har hår, dvs. uten tall og uten ende. Slik djevelen, deres gud, er full av løgner. Vi kristne kan ikke tåle muslimenes gjenstridige, evige uvitenhet og bespottelse, og ha dette på samvittigheten. De kan dra tilbake til sitt land; der kan de holde frem i sin uvitenhet og bespottelse så lenge det går, og ikke besvære oss med sine grufulle synder. Skal vi bli fri for muslimenes bespottelse og slippe å være medskyldige, så må vi kvitte oss med dem og drive dem ut av landet.

-------0000000----------

Nei dette er ikke mine ord, det er Martin Luthers (takk til Nils Henriksen). Luther (bildet til venstre) skrev ikke engang om muslimene, han skrev om jødene. Leder i Vigrid, Tore Tvedt, har vært for retten for å sagt noe lignende. Det mest skremmende er likevel at når man i Luthers eller Tvedts utsagn erstatter "jøde" med "muslim" får man et treffende uttrykk for utbredte holdninger i dagens samfunn. Bare marginale og isolerte utgrupper som Vigrid dyrker slik antisemittisme, samtidig er det blitt god tone å dyrke frem de samme ekkle holdningene overfor muslimer. Noen representanter for disse holdningene er relativt moderate og tilsynelatende fornuftige, som Målmannen, andre er moderne varianter av mellomkrigstidens verste antisemitter. Forskjeller i stil og aggresjonsnivå kan ikke skjule at de er ideologiske halvbrødre.

EDIT: Jeg noterer at Målmannen Storstrand prøver å avlede poenget. Nei dette handler ikke om gud. Nei jeg hater ikke Israel. Nei jeg er ikke antisemitt (jeg er anti-antisemitt). Storstrand kan godt prøve seg med flere håpløse stråmannsargument og avledningsmanøvre, det vil bli slått hard ned på.

5 kommentarer:

Storstrand sa...

Det er forvitneleg å sjå at dei som mest av alt hatar Israel, kallar dei som elskar Israel for antisemittar.

Det er ikkì alle messiastruande som er luthertilbedarar, heller ikkì eingong alle lutheranarar.

Men det tyder ingenting for den som brukar Gud som alibi.

Anonym sa...

Hmm, dette var uklart.

Eg verken elskar eller hatar Israel. Eg er ein varm tilhengar av Israels rett til tryggleik og rett til å eksistere.

Ellers brukar eg ikkje Gud som alibi.

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Storstrand sa...

>Ellers brukar eg ikkje Gud som
>alibi.

Som umvendt alibi, jo.

Anonym sa...

Noen anonyme tror de er smarte. Her heter jeg Konrad og ikke noe annet. Jeg tillater ikke ryktespredning om tredjeperson.