mandag 21. januar 2008

Usannheter om politimannen Trond Volden?

"Sør-Trøndelag politidistrikt besluttet i mai å anmelde en blogger for ærekrenkelser mot en av politimennene. Nå varsler tjenestemannen at flere anmeldelser kan komme.

- Avgjørelsen fra Riksadvokaten er et godt arbeidsdokument i saker mot bloggere eller andre aktører som har vært ute med usanne påstander i denne saken. Det kan bli aktuelt med anmeldelser mot flere aktører, sier han." (sakset fra VG)

Denne tjenestemannen heter altså Trond Volden og har vært navngitt i flere blogger, inkludert denne, men den tidligere anmeldelsen var mot Leftpunch. Volden er igjen ute på tynn is. Hvilke usannheter har blitt fremsatt her? Hvilke ærekrenkelser er det snakk om?

Selv har jeg basert meg på åpne og pålitelige kilder, som Adresseavisa, Aftenposten, Dagbladet og VG. I forbindelse med Obiora-saken ble det tidlig kjent at samme politimann var involvert i Baidoo-saken. Et raskt søk avslørte at Voldens navn var offentliggjort i den forbindelse, f.eks. denne lederen i Dagbladet 30.august 2001:

"Sørgelig frifinnelse
Tirsdag ble det avsagt en frifinnende dom i Trondheim byrett. Enstemmig fastslo byretten at polititjenestemannen Trond Volden ikke hadde gjort noe straffbart da han utbrøt «svarte faen» under et basketak med vaskehjelpen Sophia Baidoo i oktober 1999."

Dagbladet, NTB mfl. ble riktignok felt i PFU for å gjengitt Voldens navn på trykk. Men publikasjonene er fortsatt fritt tilgjengelige og alle kan lese at Volden var politimannen som tok kvelertak på vaskehjelpen Baidoo, f.eks. i denne artikkelen i VG på nett. Pressen har sin selvjustis, men det ville være ganske søkt å hevde at det er ærekrenkende å sammenstille noen enkle informasjonsbiter som hvemsomhelst med internett-tilgang selv kan finne på 2 minutter.

Dette er sannheten og dersom sannheten er ærekrenkende, er det Trond Volden og ikke en uskyldig blogger som har et problem. Jeg er derfor helt enig med Knut Stian: Trond Volden kan bare prøve seg.


Trond Volden tar kvelertak på vaskehjelpen Sophia Baidoo. Berettiget maktbruk?

11 kommentarer:

Anonym sa...

morsomt at riksadvokaten faktisk gjør noe som helst. det at han har begynt å forfølge bloggere viser jo hvordan han prioriterer.

Anonym sa...

Anmeldelsen mot Leftpunch kom vel fra Trondheim politidistrikt. Tøvete prioritering.

Trond Volden har vel truet med privat søksmål.

Selv har jeg ikke skrevet noe usant, jeg har bare kommentert pålitelig informasjon fra åpne kilder.

Anonym sa...

Hvilke ærekrenkelser spør du?
Du har tydeligvis ikke fått med deg det vakre bildet som hang over hele landet en periode, og som ble offentliggjort på leftpunch sine sider.

Anonym sa...

Vel dersom det er ærekrenkende å vise bilde av en person hvis navn er offentlig kjent, har f.eks. Adressa et problem:
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article605228.ece

Jeg svarer ikke for Leftpunch og heller ikke for opphenging av plakater.

All informasjon jeg har publisert på denne bloggen er basert på seriøse publikasjoner (Dagbladet, Adressa etc). Dersom det er ærekrenkende å sette sammen informasjon fra åpne kilder, har rettstaten Norge et problem.

Anonym sa...

Så hvis jeg tok et bilde av deg, skrev på fullt navn, at du var en drapsmann som måtte stoppes og printet ut et par hundre kopier som jeg hengte opp i norges største byer ville du ikke kalt det ærekrenkelse etc.?
Du ville vel faktisk ikke reagert i det hele tatt du konrad!?

Litt vanskelig å ro til fiskeskjær nå...

Anonym sa...

Nok en gang:
1) Jeg har ikke hengt opp noen plakater med Trond Voldens navn og bilde.
2) Jeg har ikke kalt noen for drapsmann, jeg har bare referert klare fakta om hva Trond Volden og kollegaen gjorde med Obiora. Alt dette står svart på hvitt i Riksadvokatens redegjørelse. Kanskje Riksadvokaten driver med ærekrenkelse?
3) Jeg benytter kun informasjon fra åpne kilder. Dagbladet ble felt i PFU for å nevne Trond Voldens navn.
4) Jeg har drept katter, hunder, og små søte lam, men jeg har aldri drept et menneske, heller ikke ved uhell. Sammenligningen din halter litt.

Anonym sa...

Ok, jeg skjønner hva du mener. Og jeg vet at ikke du har fremsatt ærekrenkelser, noe positivt kan man jo finne blant alt det her.
Uansett, jeg tror du skjønner hva jeg mener og jeg skjønner hva du mener.

Konrad sa...

Hmm, du er Anonym så jeg vet ikke om du er samme person.

Ærekrenkelser? Det ville i såfall bli juridisk interessant.

Konrad sa...

PS: Dersom du mener jeg har kommet med usannheter skal jeg med glede rette feilen.

Anonym sa...

Jeg er samme person ;)
Nei, jeg misforstod nok innlegget ditt litt. Du "frykter" (sry, fant ikke et bedre ord) å bli trukket for retten pga ærekrenkelser du ikke har kommet med..slik jeg tolker det nå. Jeg tenkte du stilte spørsmål ved hvilke ærekrenkelser leftpunch m.fl. har kommet med.
Så, my bad ;) Sry mate!
Kan fortsatt være høflig selv om vi er uenig i enkelte saker :)

Anonym sa...

Mother fucker Trond volden,Jævla drittesek