torsdag 17. juni 2010

- HRS er islamfiendtlig

– Det blir feil å gi integreringsmidler til en organisasjon som bidrar til det motsatte, hevder Antirasistisk Senter.

av ÅSE BRANDVOLD (Klassekampen 11.juni 2010)

– Norske muslimer opplever stadig mer islamofobi. Samtidig gir staten støtte til en islamfiendtlig organisasjon.

Dette sa leder for Antirasistisk Senter Kari-Helene Partapuoli under overrekkelsen av en bred rasismerapport til statsråd Audun Lysbakken (SV) i går. Organisasjonen hun sikter til er Human Rights Service (HRS), som behandles i et eget kapittel i rapporten under overskriften «islamofobi».

Bidrar til det motsatte

– Det blir feil å gi statlig støtte for integrering og samhandling til en organisasjon, som etter vår oppfatning bidrar til det motsatte, sier Mari Linløkken i Antirasistisk Senter til Klassekampen.

Linløkken har vært redaktør for rapporten og koordinert innsatsen til de elleve organisasjonene som har bidratt, deriblant Norsk Folkehjelp, Amnesty International Norge og Organisasjonen mot offentlig diskriminering (OMOD). Hennes anbefaling til norske myndigheter er å seriøst vurdere om HRS oppfyller formålet til den tilskuddsposten de får statlig støtte fra, nemlig posten for landsdekkende innvandrerorganisasjoner, som arbeider for sosial inkludering og å sikre like muligheter, rettigheter og plikter.

Omstridte Bruce Bawer

I kapittelet om islamofobi hvor HRS har fått en framtredende plass trekker de blant annet fram en av HRS´ ansatte Bruce Bawer, som er en svært kontroversiell amerikansk skribent og forfatter. På sin blogg har han framført det han mener er løsningen på problemet med muslimsk dominans i Europa: «Europeiske myndigheter har en klar vei ut av dette marerittet. De har militære. De har politi. De har fengsler. De er i posisjon til å deportere flylaster med folk hver dag. De kan starte med å redde Europa i morgen.»

– HRS vil si at de driver rettighetsarbeid for muslimske kvinner. Men måten de omtaler muslimer på er generaliserende, og det rammer alle muslimer, sier Mari Linløkken til Klassekampen.

Hun vil ikke spekulere i hvordan vektleggingen av HRS vil tas opp i FNs rasismekomité. Men hun tror islamofobi er et tema de er opptatt av. Hun tror også at Bruce Bawer er kjent for komiteens medlemmer. Klassekampen er kjent med at sju av komiteens 18 medlemmer har bakgrunn fra land som er helt eller delvis muslimske, kan føre til at de fatter interesse for HRS´ islamkritiske virksomhet.

– Min erfaring er at hva norske organisasjoner spiller inn i stor grad legger grunnlag for hva komiteen kommer med, sa Lysbakken under presentasjonen og la til.

– På den måten har vi laget et ris til egen bak når vi har finansiert denne rapporten, sa Lysbakken.

Han har tidligere hatt det overordnede ansvaret for en gjennomgang Integrerings- og mangfoldsdirektoratet hadde av HRS hvor søkelyset var på eventuelle uetiske metoder. Gjennomgangen endte med at organisasjonen fortsatt fikk statlig integreringstilskudd.

– Er du enig med Antirasistisk Senter når de kaller HRS for en islamfiendtlig organisasjon, Audun Lysbakken?

– Jeg er enig i det overordnede perspektivet de har på islamofobi. Altfor ofte handler integreringsdebatten om det som ikke er integrering. Istedenfor å fokusere på for eksempel arbeid, fokuserer man på hijabdebatt. Det bidrar til å hausse opp en stemning som vi må kunne kalle islamofobi. Dette ser vi tendenser til i Norge. Men jeg vil ikke nå kommentere enkeltpunkter i rapporten. Vi får heller komme tilbake til spørsmålet om HRS.

– Lysbakken støtter oss

– Det seiler opp en voldsom ideologisk kamp i Europa, der frihetsverdier som ligger til grunn for det vidunderlige samfunnet vårt skal måtte bryne seg kraftig på krefter som avskyr den samme friheten som brakte dem hit. Et paradoks, men et brutalt faktum. HRS har siden oppstarten for 10 år siden valgt side: frihetsverdiene er ikke til forhandling.

Slik summerer Hege Storhaug opp sitt tilsvar til kritikken i en e-post til Klassekampen. Hun ønsket å presisere at hun i går ikke hadde mulighet til å gå dypt inn i innholdet i rapporten, fordi hun sto på reisefot. Hun ville heller ikke møte Klassekampen, men valgte å svare via e-post.

Storhaug hevder at ingen i Norge har jobbet mer for å løfte muslimske jenter og kvinnene inn i frihet enn HRS.

– Det skal vi fortsette med, og med oss på laget har vi blant andre Lysbakken som støtter HRS i at helseundersøkelser av jenters underliv skal gjeninnføres, skriver Storhaug.

Hun viser til at flertallet i SVs programkomité som Lysbakken ledet i 2008 gikk inn for obligatorisk underlivssjekk for alle norske skolebarn. Men da Klassekampen snakket med Lysbakken om obligatorisk underlivssjekk i forrige uke, sa han at en slik sjekk var uaktuell politikk for regjeringen. Lysbakken skal snart i gang med å evaluere resultatet av de frivillige undersøkelsene som retter seg mot enkelte risikogrupper.

Denne praksisen blir også kritisert i rapporten til FNs rasediskrimineringskomité for å snu et viktig rettsprinsipp på hodet, nemlig at du som forelder i et land hvor omskjæring praktiseres mer enn 30 prosent, er skyldig inntil det motsatt er bevist.

Ikke overrasket

Hege Storhaug er ikke overrasket over at rapporten har en slagside mot kritikk av islam, og legger til at det i FN-systemet jobbes intenst for å forby slik kritikk.

– At sterke politiske motstandere av HRS, som OMOD, Antirasistisk Senter og Mira-senteret har vært med å utarbeide rapporten, understøtter useriøsiteten. Grunntekstene i islam ruinerer daglig menneskers liv, slik grunntekster i kristendommen gjorde i tidligere tider. Ingen ble så vidt jeg vet definert som syke når kritikk mot denne religionen ble brakt til torgs, skriver Storhaug, som står fullt inne for sitatet sitt om Wilders.

– At jeg mener Wilders i mange uttalelser går for langt – som å forby koranen – får meg ikke til å mene at han skal få en offentlig munnkurv. Ytringsfriheten er hellig, mennesket er ukrenkelig, med det er ikke påståtte «profeter» eller «hellige» tekster. At islam har brakt med seg ubehag til Europa, er et uomtvistelig faktum – hvis man har fulgt med utviklingen og sentrale hendelser de siste årene med et ærlig og humanistisk blikk, skriver Storhaug.

----
sakset fra Klassekampen, gjengitt uten tillatelse

Blogglisten

9 kommentarer:

Martin sa...

Hva mener du om dette her da, Konrad?

Konrad sa...

Må du ha det inn med teskje?

Martin sa...

Hmm. Jeg ønsket din mening siden du legger ut en artikkel og det er det. Du hadde ingen kommentar selv denne gangen.

jeg merker meg at du også legger deg på en totalitær linje da der de som en ikke er enig med ikke skal få statsstøtte.

Det er skuffende. trodde du var mer liberal enn det.

Det er jo ingen gode argumenter i artikkelen for at HRS motarbeider integrering. Poenget er at de har andre vinklinger enn f.eks ARS.

Konrad sa...

Du har uvanlig tungt for det.

Artikkelen er ikke fri på nett så jeg legger den ut til orientering i forindelse med sak som kom i dag.

Hvor fjasete klarer du å bli? Dette handler ikke om å være uenig. Jeg er også uenig med Vigrid akkurat som jeg ville vært uenig med Goebbels. Det er ikke illiberalt å nekte Vigrid statsstøtte. David Irving vil jeg heller ikke gi statsstøtte, selv om han i likhet med Goebbels og Storhaug har ytringsfrihet.

Martin sa...

Goebbels og Storhaug faktisk.

Konrad sa...

Ja?

Mohamed sa...

Enig med Konrad her. Selvfølgelig skal HRS ikke få munnkurv. Jeg er imot noe slikt. Men man burde sterkt revurdere den statsstøtten de får.

Anonym sa...

Men hva er problemet med å være islamfiendtlig?? Hver gang jeg møter en nordmann som ikke er islamfiendtlig, så blir jeg veldig overrasket. Jeg er 100% imot islam, jeg vil ha islam fjernet fra Norge og gjerne fra jordens overflate. Grunnen er enkel; jeg er en nordmann. Jeg vokste opp i verdens tryggeste, rikeste, fredeligste, mest likestilte og beste land. Så selvfølgelig godtar jeg ikke en drapssekt fra en ørkenen. Jeg støtter ikke religiøs kontroll, jeg støtter ikke drap, jeg støtter ikke voldtekt, jeg støtter ikke pedofili. Så det er umulig for meg å støtte islam. islam er det motsatte av alt jeg tror på. Det er en latterlig utdatert ørkensekt. Og jeg bor ikke i ørkenen, så jeg krever å ikke bli utsatt for den faanskapen. Og det er da ikke rart. Det hadde vært veldig rart hvis jeg støttet islam. Og èn ting er sikkert, hvis noen av mine familiemedlemmer prøver å støtte islam så er det rett ut. De blir kastet ut av familien i løpet av 5 minutter. Jeg godtar ikke nordemnn som donerer landet vårt til livsfarlige ørkenreligioner.

HRS er en vits så det bruker jeg ikke tid på å diskutere. Når to lesber får 1,8 millioner av våre skattepenger for å spise fitte på et kontor i Oslo og late som om de gjør noe, da melder jeg meg ut. HRS har aldri gjort noe annet enn å prate. De prater og prater. De får godt betalt, 1,8 millioner for å legge ut en liten artikkel hver 14. dag og ta en 3 måneder lang sommerferie. Hvis de hadde samvittighet, så hadde de betalt tilbake alt de har stjålet og anmeldt seg selv for svindel.

Konrad sa...

Vel, dette er en 10 år gammel sak. HRS får statsstøtte for å drive integreringsarbeid. Haha! Integreringsarbeid? HRS gjør sitt beste for å skape fiendskap. Det er vel det motsatte av integrering?