tirsdag 8. oktober 2013

Populist? Javisst!

Det ble bråk da Heikki Holmås kalte Frp for "høyrepopulistisk". Frp er og har vært høyrepopulistisk (som ikke må forveksles med høyreekstremt), det er en presis beskrivelse.

Snoen skriver at den kommende regjeringen står for "frihet", mulig det, men det er påfallende, på grensen til det komiske, hvilke saker Frp har prioritert å presse inn i avtalen med Solberg. Det er rett og slett en smørbrødliste over høyrepopulisme som bekrefter Frps grunnleggende populistiske metode:

  • Godkjenning av Segway i Norge, en sak Frp har "kjempet for", makan til populistisk bagatell.
  • Liberalisering av snøscooterkjøring, klassisk "fart og moro" populisme
  • Lavere krav til egenkapital, nok et populistisk tiltak som er økonomisk farlig
  • Liberalisering av pengespill
  • Proffboksing i Norge, nok en populistisk bagatell
  • Færre "fotobokser" (automatisk fartskontroll)
  • Høyere fartsgrenser
  • ..og slik kan vi fortsette
Dette er klassisk høyrepopulisme basert på "jeg vil ha...." impulsen. Magnus Thue i Minerva forsøker å bløffe oss med at dette ikke er egoisme. Haha.

Det høyrevridde preget er også tydelig i saker som gjelder likestilling, innvandring/asyl og politi. Mindre politi for å ta råkjørere, mer politi for å ta hasjrøykere - klassisk høyrepopulisme.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nå opererer du med en populistdefinisjon som er bred nok til å omfatte alt folk vil ha. Jeg ser frem til å se en opposisjon som holder seg for god for dette.

Kan vi vente oss forslag om tvunget bestått sidemålseksamen for å få utbetalt pensjon?

Konrad sa...

Er du i stand til å hoste opp konkrete argumenter?

Din kommentarer bekrefter forøvrig på urkomisk vis mitt poeng:
"alt folk vil ha". Nettopp, det er jo det som er høyrepopulisme. Jeg vil ha billig sprit! Jeg vil ha fitte! Jeg vil kjøre fort med min fine bil! Jeg vil jeg vil.

Anonym sa...

Jeg synes vi skal ha mye mer populiststigmatisering fremover. Alt oposisjonen sier, bør merkes som populisme, med mindre det er opplagt upopulære beslutninger.

Bumerang, Konrad, bumerang. Og hykleri. Merk hvordan Jens har fått bumerangen i hodet.

Det er morsomt å observere at selv om han flådde sentralbanksjefen da denne antydet mindre oljepengebruk i fjor, flagger Jens i dag at han vil redusere oljepengebruken.

Spørsmålet er egentlig hvem som vinner: de som vil prioritere fagbevegelsen (som jo bare er rasjonell organisering av egoisme) eller de som vil ha noe annet, som veier, sykehus som funker etc.

Mitt tips er at AP vil skifte hest enda en gang. Hva de kommer til å mene fremover er ikke helt godt å si - men vi vet hvem som vil forfekte disse meningene. Adelen forblir den samme.