På Vestlandet arbeides det med ferjefri hovedvei Stavanger-Trondheim. Bare mellom Tysnes og Os ved Bergen vil en flytebro over den svære Bjørnafjorden koste minst 20 miliarder kroner (BT 9.jan). En tunnel under den vide Boknafjorden nord for Stavanger vil komme på minst 10 mrd kroner. Alt for å legge til rett for en døende teknologi.
Det koster 100.000 til 200.000 kroner/meter å bygge riksvei av god standard (tilnærmet motorvei B) i Norge. For 20 mrd kroner kan man altså bygge 10-20 mil helt ny vei. Det tilsvarer å bygge helt ny vei mellom Bergen og Førde (fjordkryssing ikke medregnet). Kryssing av Sognefjorden med bro vil altså doble prisen på en slik strekning. Men det finnes allerede en E39 oppover Vestlandet, deler av den har god standard slik at 20 mrd kroner er nok til å oppgradere hele strekningen Bergen-Ålesund til bortimot motorvei B.
Private norske bidrag til Ukraina
for 9 timer siden
2 kommentarer:
Det finnes da fegefri vei fra Stavanger til Trondheim. Med litt lokalkunnskap kan en til og med slippe unna Oslo.
Ja skal man fra Stavanger til Trondheim med bil er naturligvis det raskeste via Østlandet. E18+E6=1000 km, E39=900 km (+ 9 ferger). Men denne saken dreier seg naturligvis om trafikken Stavanger-Stord/Haugesund-Bergen. Samt trafikken Bergen-Førde-Ålesund.
Legg inn en kommentar