mandag 21. juli 2008

Dødsulykker: Veiene er ikke farlige

"133 personer mistet livet i første halvår i 2008. Det er 36 flere enn samme periode i fjor. " Står det i Dagbladets faktarute sammen med Sandbergs fjollete utsagn om "veiene må være så gode at man overlever selv om man kjører ruset." Men lå oss nå se litt på fakta: 36 flere enn samme periode i fjor betyr at i 2007 var det under 100 døde i trafikken på et halvår, noe som er et historisk bunnivå siden en gang etter krigen. På 1970-tallet var det opp i 500 drepte årlig. I mellomtiden har trafikkmengden økt voldsomt. Med andre ord: Trafikken i Norge har kanpt vært tryggere siden hest og kjerre dominerte det lille vi hadde av veier.

Noen andre tall fra SSB, dødsfall i 2006:
Alkoholrelatert sykdom: 315
Narkotikarelatert sykdom: 23
Akutt alkoholforgiftning: 37
Akutt narkotikaforgiftning (overdose): 184
Annen akutt forgiftning: 117
Drukning: 104

Vi ser altså at narkotika er fullt på høyde med veitrafikken når det gjelder plutselige dødsfall, og overgår trafikken dersom vi legger til sykdom og tidlig død som følge av lanvarig misbruk. Den store forskjellen er at narkotika som dødsårsak skjer innenfor en veldig liten gruppe, under 1 % av befolkningen, mens alle er ute i trafikken og derfor utsatt for mye av den samme risikoen. Kanskje Håkon Lie har et poeng likevel: De narkomane er vår tids utstøtte, ingen bryr seg om hvordan det går med dem. En annen viktig forskjell er at Frp ikke sanker stemmer blant de narkomane. Bilførere derimot er en stor velgergruppe. Men en likhet mellom narkotika og trafikk er viktig: Mange dødsfall i trafikken er selvforskyldt - uforsvarlig stor fart, kjøring i rus (20-30 % av dødsulykkene), kjøring når man er for trøtt, selvmord.

Når vi ser alle drukningsulykkene er det mye som tyder på at det er farligere å være ute i småbåt enn å kjøre på landvei. Kombinert med alkohol er både småbåt og kai/brygger risikoatferd. I forhold til den store mengden veitrafikk er sjøen opplagt farligere. Ja, og der det faktisk er et visst trafikkvolum på sjøen, fergene, er det svært få ulykker.

Nå venter jeg bare på neste utspill fra Frp: Fysisk midtdeler i fjordene slik at det blir umulig å kollidere? Kanskje fjordene bør rettes ut slik at det ikke er så mange svinger? Flerplanskryss ved Nesoddtangen? Flerplanskryss ved Horten? Kanskje fjordene bør bli bredere med romslig skulder slik at man trygt kan kjøre båt i fylla? Kanskje hele kysten bør gjerdes inn slik at ingen faller på sjøen? Nå må politikerne bruke litt av oljepengene for å få gjennomført disse helt nødvendige tiltakene!

2 kommentarer:

Knut Johannessen sa...

Jeg tror utspillet blir å asfaltere havet. Da unngår man drukning og det blir bedre plass til bilene.

Anonym sa...

Som strakstiltak bør vi fjerne alle øyer, holmer, skjær og båer. Det er jo helt umulig å forholde seg til en skjærgård med så mange hindringer....

Teknologien har vi (dynamitt), og penger er det nok av. Sett igang!