Tore Linne Eriksen har lidd seg gjennom Ny vind over Norge (Dreyer), med Hanne Nabintu Herland som frontfigur, og mener boken bør anmeldes til Forbrukerrådet (Ny Tid 7.2.14):
Den misvisende reklamen viser seg allerede ved at produktet sies å inneholde noe som kalles «nytt» og som kan sammenliknes med en «vind». Men kapitlene av Hanne Nabintu Herland, Hallgrim Berg, Sigurd Skirbekk og Hege Storhaug er ikke annet enn oppkok av deres siste bøker, som handler om et land på randen av kulturell utsletting, moralsk sammenbrudd, søvndyssende middelmådighet og trusler mot kristne nordmenn med riktig etnisitet (også kjent som rase). Dette kan altså ikke markedsføres som noe nytt uten at Forbrukerrådet griper inn.
For øvrig skal også Bjarte Ystebø få et plusspoeng for sitt forsøk på ironi, et av hans poenger er at en «kultur preget av kristendom er også preget av barmhjertighet i møte med fattige og forfulgte».
Det må innrømmes at det foreligger innslag av original tenkning i enkelte av kapitlene. Ikke minst gjelder det beskrivelsen av den vesteuropeiske sivilisasjonen som en sammenhengende triumfferd gjennom to tusen år, helt fra de gamle grekere til Hege Storhaug. Det er en historie om frihet, rasjonalitet, nøysomhet, dannelse, høflighet, barmhjertighet, godhet, demokrati, menneskeverd og solidaritet.
Det betyr at kriger, kvinneundertrykking, slaveri, kolonialisme, rasisme og folkemord effektivt er radert ut. For 50 år sida ville en slik beskrivelse ikke ha vakt oppsikt, men i dag må en slik historieskriving utvilsomt kalles nyskapende. At et produkt på denne måten er utdatert, er et opplagt forbrukeranliggende.
2 kommentarer:
Litt av en "blogg". Du uttrykker knapt egne meninger overhodet, kun klipping og liming av de du er enige med. Haha!
Meninger er billige, det kan jo til eg med et tåkehode som deg koke i hop.
Legg inn en kommentar