Det er ikke nødvendigvis en religions essens som utfolder seg i
Midtøsten i dag, men snarere en politisk konflikt der religion har blitt
reaksjonens våpen og forkledning. Denne lesningen er naturligvis ingen
nyvinning fra Fukuyamas side, men fortjener mer plass i en offentlighet
der det har blitt stadig mer stuerent å avskrive alle muslimer som
proto-islamister, som når Hege Storhaug
i Human Rights Watch sammenligner hijab med et nazi-armbånd. Slik kan
det gå når det er religionens essens, og ikke kontekst som har blitt
definert som problemet, skriver Eivind Trædahl i Klassekampen (29. oktober).
Storhaug er altså like fundamentalistisk i synet på islam som de most hardkokte islamister. Komisk.
Skatt ødelegger feriene dine!
for 20 timer siden
7 kommentarer:
Snodig, det der. Det eneste gangbare innen islamanalyse for mange vestlige akademikere, er analyser fra andre akademikere.
Det blir tydeligvis aldri stuerent å bedømme islam ut fra koranen, siraene og hadithene, når det tas hensyn til abrogasjon.
Å analysere islam, en religion som har som trosbekjennelse at "Det er ingen gud foruten Allah og Muhammed er Hans Profet" på basis av annet enn den trilogien som er nevnt ovenfor, er blasfemi.
Du har så evig rett, meget treffende og opplysende kommentar. At jeg ikke tenkte på det før!
Da blir det jo også veldig enkelt å analysere kristendommen som har følgende trosbekjennelse:
"Jeg tror på Gud Fader, den allmektige,
himmelens og jordens skaper." alt annet er som kjent blasfemi.
Konsekvensen av den muslimske trosbekjennelsen, er at ikke et punktum i koranen kan endres.
Du kan ikke si at Muhammed var et barn av sin tid etc. Koranen er evig, sann og fullkommen.
Det er jo nettopp derfor at islam er så motstandsdyktig mot reformasjon.
Ser vi på Norge som sekulær stat og islam, er det enkelte utfordringer som ikke nevnes - trolig fordi de er FOR vanskelige å håndtere: Hvordan håndterer vi dødsstraff, eller argumentasjon om samme, for frafall i en stat som har trosfrihet? Her er det ikke bare islam som har issues, men også Jehovas vitner m.fl. Dog er islam en versting. Hvordan håndterer vi homsehets rettferdig. Kan man hetse homser dersom man har et tilstrekkelig forkvaklet livssyn?
Dette er jo bare babbel. Selvsagt står man ikke fritt til å hetse homser (noe forøvrig kirken og andre kristne var gode på inntil temmelig nylig).
Det er selvsagt lov å ARGUMENTERE for dødsstraff, det er jo en del av YTRINGSFRIHETEN og demokrati i Norge.
Ditt syn på islam er like firkantet og fundamentalistisk som den mest tullete islamist. Er ikke det snålt?
Forøvrig blander du sammen sekularisering og reformasjon.
Sekularisering er vanskelig, all den stund det går mot Koranen. Sånn sett er islam KrF opphøyd i ørtende potens. Sekularisering så vi under shaen, blant annet, og vi så også hvor skjør den konstruksjonen var. Det holdt at det kom en mann som kunne lese.
Da stod folket overfor valget mellom å ta Koranen som den er, eller dø. Valget var enkelt. Samtidig har islam et velfungerende incentivsystem for sine bødler/bøller.
Derfor er det å tillate, og reelt finansiere islams mørkemenn i Norge uhyre kortsynt. Eksporten av galninger til IS er bare en sped start. Du kan jo spørre deg hva Ubayadulla drømmer om på egne vegne. Han har neppe tenkt å bli martyr. Dernest kan du spørre hvilke virkemidler han har for å nå dit. Med seg på veien har han støtte fra et stort antall blinde, velmenende og naive norske akademikere som tror de kom seg unna da de flyttet bort fra innvandrertunge områder.
Sekularisering går i mot de fleste religioner, det ligger i religioners natur. Sekularisering handler om religionens rolle i samfunnet, i et demokratisk land er det naturligvis lov å argumentere for at en bestemt religion skal ha en priviligert rolle eller at politisk vedtak skal bygge på religion. I Norge har kristendommen sakte men sikkert mistet sin priviligerte status, men fortsatt er kirkestellet en offentlig oppgave og vi har Krf (samt deler av Frp) som arbeider for å få gjennomslag for tradisjonelle kristelige standpunkt.
Og du ser ikke noen problemer med islams behandling av de vantro i forbindelse med sekularisering?
Legg inn en kommentar