onsdag 4. februar 2009

Muslimsk diktatur?

Justispolitisk talsperson Karen Hækkerup i Arbeiderpartiets danske søsterparti Socialdemokratiet, mener regjeringens forslag om ny blasfemiparagraf setter ytringsfriheten under press. - Dere lever jo ikke i et muslimsk diktatur? Danskene rister på hodet.

Verken Navarsete eller Magnhild M. Kleppa er muslimer såvidt jeg har forstått det. Nei, dette handler selvsagt ikke om at Sp skal tekkes muslimene. Sps kjernevelgere holder ikke til på Tøyen, Grønland eller i Groruddalen; Kleppa og Navarsete er stemt inn av velgere i bibelbeltet. Dette er et slag i kampen om kristenfolket som Torkel Brekke skriver. Frp har vaklet i saken fordi de også fisker etter disse stemmene (ja til blasfemiparagraf) samtidig som de fisker etter de anti-islamske velgernes støtte (nei til blasfemiparagraf). Etter Muhammed-kariakturene skiftet Frp standpunkt. Selv om Sp taper denne ene saken kan de likevel få et overtak på Høybråten som har sviktet den kristen-konservative linjen. Man skal være ganske kreativ for å påstå at dette har noe med islam å gjøre. Det er i det hele tatt underlig når Krfere forsøker å bløffe i denne saken, kanskje de i likhet med Frp satser på anti-islam kortet. Beklager, men kristenfolket har ingen troverdighet i denne saken.



Fra bibelbeltet, Rekefjord bedehus


Nå er det faktisk kristendommen som har begrenset ytringsfriheten i Norge, ikke islam. Dette burde danskene vite bedre enn oss, det var jo de som ville halshogge 18 år gamle Anders Suhm i 1738 for blasfemi. Arnulf Øverland ble i 1933 tiltalt, men frifunnet. Monty Python-filmen Life of Brian stoppes av filmsensuren for blasfemi. I avslutningsscenen henger Brian på korset og synger "Always look on the bright side of life". Filmen var forbudt i Norge i et års tid, men ble tillatt året etter, med 18-årsgrense. I dag fremstår det som temmelig kuriøst at filmen fikk så streng sensur. (Filmen understreker forresten at Brian ble født i stallen ved siden av Jesus, de tre vise menn gikk rett og slett inn i feil stall.)

Morgenbladet viser også til følgende sak fra 1982: Religionskritisk Forlag gir ut tegneserien Jesus Kristus og co, og får bred dekning i avisen Vårt Land under overskriften "Jesus fremstilt som en landstryker og fet klovn". Kristelig Folkepartis kvinner anmelder innholdet. Professor Inge Lønning ble bedt om å vurdere innholdet, som han mente hørte hjemme under blasfemiparagrafen. Likevel mente høyremannen Lønning at påtaleunnlatelse var en passende reaksjon. Saken havnet ikke i retten.

Harselering med islam har det ikke vært noen hindringer for, f.eks. Dante som plasserer Muhammed i den åttende av helvetes ni sirkler.



Moske på Grønland, Oslo

21 kommentarer:

Anonym sa...

Konrad: kristendomshistorien har sine svin på skogen. Men angående Islam: hva sier det oss at når en enkeltavis går ut med tegninger av Muhammed-så fordømmer muslimske ledere ett helt land?

Hvorfor forsvare det faktum at det finnes de som misliker demokrati-og som ikke forbinder det med noe positivt?

Anonym sa...

Øøøh, jeg bare konstaterer at i Norge har kristendommen fungert undertrykkende, f.eks. ved begrense ytringsfriheten. Norge var i lang tid et kristent diktatur og selv etter 1814 hadde kristendommen en klam hånd over offentligheten i Norge.

Anonym sa...

Jeg ville bare sette setningen under i litt historisk perspektiv. Jeg mener at i dag-så truer Islam yttringsfriheten-fordi enkeltmuslimer truer de som uttaler seg mot deres oppfatning.

"Nå er det faktisk kristendommen som har begrenset ytringsfriheten i Norge, ikke islam."

Anonym sa...

Navarsete og Kleppa ville ha blasfemiparagraf av hensyn til kristendommen, ikke av hensyn til islam. De driter jo i islam.

Comprende?

Anonym sa...

Joda, enig i det meste, men Navarsete er ikke fra bibelbeltet. Sogn og Fjordane er ikke spesielt religiøst egentlig, det er bare noe Oslo-folka tror det:-)

Anonym sa...

Hva gjør man ikke for et retorisk poeng? :)

Jeg kjenner Vestlandet meget godt og bedehusene står tett hele veien fra Lindesnes og langt forbi Stad, selv om det kanskje er litt glissent rundt Florø.

Jeg tror Brekke i Dagbladet har rett: Dette handler både om hardcore kirke/bedehusmiljø og den mer vage kristen-nasjonale følelsen.

Anonym sa...

Nei. Jeg skjønner faktisk ikke helt hvorfor de tar opp denne loven. Har lyttet til noen resonnementer, men de gir ikke mening synes jeg.

Anonym sa...

Hvorfor nevner du bloggen min i dette innlegget? Jeg har tatt en mot-stilling til blasfemiparagraf osv for leeenge siden.

Anonym sa...

Jeg håper du ikke tror at Navarsete og SP sitter i flertallsregjering helt for seg selv? For ellers kan du vel ikke ha unngått å legge merke til at regjeringens største parti, Arbeiderpartiet, nettopp brukte "minioritetenes krav til særskilt vern" som argument for hvorfor loven skulle forandres. Nå er ikke akkurat kristendommen noen minioritetsreligion i Norge. Å si at islam ikke har noe med saken å gjøre er å lukke øynene for det åpenbare.

Anonym sa...

Ja, vi har da noen hus her også, jeg bor i samme gata som Frelsesarmeen, Misjonsheimen, og så er det jaggu ett til som jeg ikke husker navnet på i farta. Filadelfia kanskje?

Men allikevel, Hordaland og Sogn og Fjordane er på langt nær så biblifisert som Møre og Romsdal, Rogaland og Agderfylkene.

Men det er mulig religionen står sterkere inne i fylket, der er jeg ikke så kjent. Navarsete er jo fra Sogn stakkar.

Anonym sa...

Martin:
Jeg sier bare at kristenfolket ikke har troverdighet når de snakker mot blasfemiparagrafen, av latskap linket jeg til deg, fant ikke noe bedre eksempel i farten.

Dersom du ikke anser deg som medlem av kristenfolket, kan jeg slette linken.

Anonym sa...

Hjorthegutt:
Det har du nok rett i. Men hovedpoenget mitt var at dette handler om å fiske stemmer hos de kristen-nasjonale-verdikonservative, selv om Ap argumenterer med vern om utsatte minoriteter. Kanskje litt begge deler, Ap fisker stemmer i Oslo Øst, mens Sp fisker i bibelbeltet (sør)vestpå.

Anonym sa...

Du er også en del av kristenfolket, ettersom du også er kristen. Jeg forstod bare ikke helt poenget med å lenke til meg med akkurat det du skrev. Thats all.

Anonym sa...

Martin:
Jeg er uansett ikke en del av det organiserte kristenfolket, mitt syn på saker og ting har ingenting med mitt livssyn å gjøre, etc.

Comprende?

Anonym sa...

Hva gjør at jeg er en del av det organiserte kristenfolket da?

Anonym sa...

Det er åpenbart for enhver at din politiske posisjon er basert på kristendommen etc.

Dersom du ikke har oppdaget dette selv, minner det om fisken som ikke vet at den befinner seg i vann.

Anonym sa...

Er ikke sikkert vi er uenige, men hva legger du i "være basert på"?

Anonym sa...

Dessuten driver du Martin Kristendomsblogg og Anti-islamistisk portal. Ditt ståsted er jo åpenbart.

Anonym sa...

*Ser rart på Konrad*

Kristendomsbloggen har naturlig nok å gjøre med at jeg er kristen, og islamistbloggen har logisk nok å gjøre med at jeg ser ut fra erfaringen, ikke troen, at islamismen i dag er en utfordring.

Ingen av de to eksemplene har noe å gjøre med noen basis i kristendommen når det gjelder min politiske overbevisning...

Som sagt, kan godt hende du har rett, men dette var ikke holdbart for fem øre.

Anonym sa...

Så du prøver å innbille oss at dine blogger og dine politiske synspunkter er helt urelatert til kristendommen og det faktum at du står med begge beina godt planta opp i der? Mulig at du klarer å innbille deg selv, men klarer ikke å overbevise noen andre.

Anonym sa...

Konrad, jeg spør deg om sammenhengen mellom MIN POLITISKE overbevisning og Kristendommen.

Du har enda ikke gitt noe saklig svar.

Jeg kunne vært like islamistmotstander uten å være kristen (det er da vel ikke bare kristne som kritiserer islamisme?). Og Kristendomsbloggen min indikerer kun at jeg er kristen, og bare dèt.