I Norge kan du putte 13 liter bensin på tanken for en timelønn, danskene kan fylle 15,7 liter 95 oktan bensin for sine timelønninger. Med en gjennomsnittlig timelønn på 21 kroner kan polakkene kun fylle 2,1 liter bensin på tanken for sin timelønn, til tross for at bensinprisen som statistikken bruker bare er på kr 10,10.
- Vi tror at prismekanismene virker: Jo dyrere bensinen er, jo mindre kjører vi. Men det nytter ikke med små endringer for å få en reduksjon. Skal vi få en reduksjon i bilbruken på 10-20 prosent, som er ønskelig, så må nok bensinprisen opp mot 20 kroner per liter, sier Arild Hermstad i Fremtiden i våre hender.
Dette kan vi lese i Aftenposten.
Det er ikke vanskelig å være enig med Arild Hermstad. I Norge er det ganske dyrte å eie bil, men det er ganske billig å kjøre en kilometer ekstra (særlig målt i kjøpekraft). De faste kostnadene er altså høye, mens de direkte eller variable kostnadene er lave relativt til vår lønn. En ny bil til 300.000 koster eieren fort 50-60.000 i året før man har kjørt en meter, mens drivstoffutgiftene for en familiebil ligger på kr 10-15.000. For de som allerede har bil er det altså et klart incentiv til å kjøre - det merkes lite på lommeboken om vi kjører en liten tur ekstra. Bensinpris på 20-30 kr kombinert med lavere særavgifter er løsningen.
En enkelttur med bussen koster 20-50 kroner. For 50 kroner kan jeg til min bil kjøpe drivstoff som rekker til minst 50 kilometer, kanskje 60-70 km.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar