En ting er at støvskyen fra Island har ført til full stans i flytrafikken i Norge, mer tankevekkende er det at for store deler av landet er det knapt alternativ persontransport. Leiebilfirma, tog , taxi og ekspressbusser går for fullt. Selv Kongen må finne seg i å fly lavt. I gamle dager kunne man til og med ta båt til England. Bare etter få dager med litt fint støv er det overtydelig hvor avhengige vi har gjort oss av fly. Det er jo rene gavepakken for de som mener at jernbanen også må spille en rolle innenfor langtransport, om ikke annet som beredskap for en krisesituasjon.
For NSB/Jernbaneverket burde det være et gedigent tankekors at Flytoget har de mest fornøyde kundene i Norge.
Denne uvanlige situasjonen er altså rene voksenopplæringen. Politikere og folk flest får en tydelig påminnelse om at Norge er et land med lange avstander. Uten fly og helikopter kan det bli utrivelig langt til sykehus med de nødvendige spesialistene. Rene gavepakken for lokalesykehusforkjemperne.
Denne uvanlige situasjonen er altså rene voksenopplæringen. Politikere og folk flest får en tydelig påminnelse om at Norge er et land med lange avstander. Uten fly og helikopter kan det bli utrivelig langt til sykehus med de nødvendige spesialistene. Rene gavepakken for lokalesykehusforkjemperne.
Vi får håpe at politikerne har askeskyen friskt i minne når de møtes for å gjøre sine vedtak.
Vi trenger et mer robust transportsystem.
2 kommentarer:
Tviler. Spesielt på det med lokalsykehusene. Der kommer man til å kutte- ikke der mankunne gjort det uten noen som helst konsekvenser (planlagt leddkirurgi f. eks.), men keller på de feltene der det ABSOLUTT IKKE burde kuttes: akutt/traumekirurgi og barselklinikker. Av erfaring fra forsvarets sanitet vet jeg at det er et svært begrenset tidsrom en har fra et akutt traume (som en kollisjonsskade med sprukken milt, eller et kraftig hjerteatakk) til pasienten bør være på operasjonsbordet for å overleve uten mén. Ambulansene kan stabilisere, men transporttiden er likevel svært avgjødende. Og unger kommer når de kommer, i den hastigheten de bestemmer selv. Å legge opp til at det skal transporteres privat 3-4 timer for å komme seg til en fødeklinikk (og ikke fødestue) er rimelig horribelt.
Jeg kan ikke så mye om helseadministrasjon, men det du sier virker fornuftig. Planlagte operasjoner og utredninger kan jo sentraliseres slik at man får mest mulig ut av spesialistene (og slik at disse blir BEST mulig), det samme gjelder slikt som er alvorlig men der timer ikke betyr noe (f.eks. kreft). Sentralisering behøver forresten ikke bety Oslo og Bergen, det kan like godt bety at spesialistene samles på et sted, f.eks. fedmeoperasjoner i Førde og snorkeoperasjoner på Voss.
Uten ambulansehelikopter kan det bli langt til sykehus etter ulykke, hjerteproblemer eller ved fødsler.
Legg inn en kommentar