lørdag 10. september 2016

Jøderene frisørsalonger på Jæren

Frisøren Merete Hodne (47) sier at grunnen til at hun nektet Josef Goldberg (24) adgang til salongen sin, er at hun er livredd for totalitære, voldelige regimer.

Goldberg troppet en fredag opp i frisørsalongen Hodne driver. Han ønsket å være fin til sabbaten og hadde på seg sin kippa.

 Goldberg med sin kippa etter at han fikk klippet seg i en annen salong.

– Jeg ser på kippa som et totalitært symbol. Når jeg ser en kippa tenker jeg ikke på religion, men totalitære og voldelig regimer. Jeg ser for meg alt det vonde som skjer i Midtøsten, forklarte Hodne i Jæren tingrett torsdag morgen.

– Jeg var på jobb og tittet ut vinduet. En gutt med kippa kom mot salongen min. Jeg fikk hetta og angst. Hva gjør jeg nå, tenkte jeg? Han ene spurte hva det kostet å klippe håret, men jeg sa at jeg ikke ville ha ham som kunde. Jeg var kort og avvisende, og ga ingen begrunnelse, sier frisøren.

Goldberg tilbød å ta av seg sin kippa mens klippingen pågikk.

– Jeg vet at ikke alle som er ekstreme bruker kippa, men for meg er det et ekstremt symbol. Jeg blir dårlig når jeg ser noen med kippa. Det får meg til å tenke på grusomhetene begått av jødene i Palestina, massakren i Srebrenica og jødenes angrep på Twin Towers i 2011, sier Hodne.

Ingen kommentarer: