torsdag 11. mars 2010

Bjørn Stærk lanserer Kardemomme-loven

Den sympatiske Bjørn Stærk argumenterer balansert, innsiktsfullt og liberalt om innvandring, og avslutter slik:

“Delta i arbeidslivet. Lær deg norsk. Til gjengjeld vil vi akseptere deg som en ekte nordmann, ikke en første- og annengenerasjons innvandrer, og du får lov til å leve ut de delene av kulturen din som ikke bryter med våre grunnprinsipper. Velkommen hit, og takk for at du valgte Norge som ditt nye hjemland!”

Det er de ordene jeg selv ville ønsket å bli møtt med, om jeg flyttet til et annet land. Og det er jo en grei pekepinn. Det innvandrere faktisk møter når de kommer til Norge, både fra det offentlige og fra de innfødte, unner jeg ikke noen.

Tiltredes.



Blogglisten

2 kommentarer:

Bjørn Stærk sa...

Egner sa det kort og godt.

Konrad sa...

Selv synes jeg det er særdeles vrient å formulere et slikt generelt, liberalt prinsipp, men jeg vet hva som er galt når jeg ser det i praksis. Min metode er derfor mest "negativ", å definere ting negativt og kasuistisk.