mandag 21. juli 2008

Bandittstater - nå også med stein

Fredrik Mellem har funnet ut at i Iran blir folk steinet til døde. Dette er vel ikke akkurat noen nyhet. I Mellems underlige logikk gjør dette Iran til en særlig skummel militær trussel. Mellem vil altså ha oss til å tro at land som griller straffedømt (USA), hogger av dem hodet (Saudi) eller avliver politiske motstandere med nakkeskudd (Kina) er så mye mer siviliserte og pålitelige.

Enda mer pussig blir det når Mellem understreker at Iran er middelaldersk og tilbakestående: hvordan klarer et slikt land å lage noe så sofistikert som atomvåpen?

La meg igjen minne om at Pakistan har hatt atomvåpen i mange år allerede. Hva er det som gjør Pakistan så mye mer sivilisert?

Mellem glimter til av og til, men dette er noe av den tynneste suppen han har kokt på lenge.

3 kommentarer:

Amos Keppler sa...

Han koker suppe på spiker, en kjent og langvarig norsk utenrikspolitikk.

Fredrik Mellem sa...

Ha, ha! Du skriver godt!

Jeg synes ikke det er noe problem at et land kan være moralsk og etisk tilbakestående og samtidig teknologisk avansert. Det 3. rike var f. eks et "glimrende" eksempel på det samme.

Det er ikke noe nytt at Iran steiner sine egne, og det er heller ikke FORDI de steiner sine egne at de kan utgjøre en trussel mot andre stater. Dette har jeg ikke skrevet - detter er hva du har villet lese.

Anonym sa...

Vel, jeg klarer ikke å se at det siste blogginnlegget ditt bringer noen argumenter, bortsett fra dette med steiningen da, altså argumenterer du i realiteten for at Irans til dels primitive strafferett og barbariske straffemetoder "beviser" at det er en bandittstat som er særdeles skummel også sikkerhetspolitisk. Beklager, det holder ikke.

La det forresten være sagt en gang til: Jeg liker ikke at noe land har atomvåpen, og jeg mener også at Irans strafferettspleie er kvalmende og forkastelig.