"Siden 1998 har bensinprisen steget hele 55 prosent, mens den generelle konsumprisveksten bare har vært på 22 prosent. Men med lønnsveksten de siste åra får vi like mye bensin for lønna nå som da. Samtidig har prisen på alternative transporttjenester og elektrisitet steget like mye eller mer." skriver SSB i sin analyse. Med andre ord er utviklingen i prisen for transport med egen bil den samme eller endog gunstigere sammenlignet med alternativer. I en økonomisk analyse er det nettopp dette som er det grunnleggende poenget: det har ikke blitt noe mindre gunstig å kjøre en ekstra kilometer med bil. For å redusere trafikkpresset på storbyene er økningen i drivstoffprisene altså ikke nok, myndighetene må gjøre mer bruk av bompenger (herunder rushtidsavgift) for å flytte trafikk over på kollektivtransport.
OK, dere freppere dere ute som fortsatt ikke forstår poenget: Slutt å mase om drivstoffprisen.
Bør denne turisten betale besøksbidrag?
for 5 timer siden
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar