Mens den generelle prisøkningen i samfunnet de siste fem årene har vært på mindre enn 12 prosent, har den samlede prisøkningen på billetter til tog, T-bane og trikk i den samme perioden vært på nesten 15 prosent, melder VG/NRK. Reiser du med buss, må du betale rundt 20 prosent mer nå enn for fem år siden, en økning 8 prosentpoeng over den generelle prisutviklingen.
Selv om drivstoff bare utgjør en del av kostnadene ved å kjøre bil, gir denne prisutviklingen grunn til bekymring. For den som allerede eller uansett har bil er kostnaden ved å kjøre noen kilometer ekstra bensin pluss noe småtteri. Dessuten har bil mange fordeler sammenlignet med kollektivtransport. Generelt vet vi også at etterspørselsen etter luksusgode som bil øker når vi blir rikere. I tillegg blir bensin stadig billigere målt i arbeidstimer for å fylle en tank. I sum betyr dette at bilen presser seg fram.
I tettbygde områder går ikke dette regnestykket opp. Særlig i Oslo-Akershus (hvor det også ventes en sterk folkevekst) er kraftig utbygging av kollektivtrafikk kombinert med solid veiprising (mer bompenger) og dyrere parkering eneste løsningen. Jernbaneverket kan ikke bruke årtier på å bygge noen kilometer med dobbelspor. I pendlerområdet må togene raskest mulig blir så raske, så billige og så pålitelige at det blir helt kokko å kjøre bil. Dette er Kleppas viktigste utfordring. Så enkelt er det.
Burde være helt kokko å kjøre bil i Oslo.
Bør denne turisten betale besøksbidrag?
for 7 timer siden
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar