onsdag 30. desember 2009

Ta de rike!

Bjørn Gabrielsen har som alltid noe interessant å bidra med. I DN 22.des har han skråblikk på bruk og misbruk av lyrikk for retoriske formål og siterer bl.a. den konservative Laura Ingrahams angrep på Obamas helsereform:

"Først tok de de rike, men jeg brydde meg ikke, for jeg var ikke rik. Så tok de dem som hadde eiendom, men jeg brydde meg ikke, for jeg hadde ikke eiendom. Så tok de dem som bar våpen, men jeg brydde meg ikke, for jeg bar ikke våpen."
Ingraham har her tatt seg friheter med den tyske presten Niemöllers berømte formulering:
„Als die Nazis die Kommunisten holten, habe ich geschwiegen; ich war ja kein Kommunist.“

En rekke andre som har dratt nytte av den kjente formuleringen har behendig droppet "kommunister" og i stedet puttet inn "katolikker" og endog "protestanter". Dette blir absurd når vi vet at nazistene var protestanter (og katolikker) som forfulgte jøder, kommunister og andre utskudd. Gabrielsen påpeker også absurditeten i å sammenligne skatt og våpenkontroll med konsentrasjonsleire og utryddelsesprogram.

Ingen kommentarer: