Det vil koste rundt 100 milliarder kroner å sørge for at du kan kjøre fra Stavanger til Trondheim uten fjordkryssinger med ferje. I dag gikk startskuddet for prosjektet, som alle de fire vestlandsfylkene stiller seg bak. Hun mener prosjektet er så viktig at prislappen ikke skal være noen hindring. Dette meldte NRK forrige uke.
Dette er åpenbart absurd ressursbruk.
Boknafjorden alene vil kreve en undersjøisk veitunnel på 25 kilometer, en tunnel som må gå ned til flere hundre meters dyp - dette liker lastebilsjåførene slett ikke. Kryssing av Sognefjorden vil kreve brotårn på omkring 400 meter, altså 10 ganger så høye som monstermastene i Hardanger. Per meter vil en slik Sognefjordsbro koste det samme som 20 eller 50 meter vei.
Dessuten har den eksisterende E39 knapt nok riksveistandard på mange strekninger, og denne vestlandske hovedvei går oftest midt gjennom tettsteder og byer.
Dessuten, 2: Dette er investering i veitrafikk, og det trenger vil vel ikke mer av?
Dette er dagens E39. I stedet for å bruke 3 mrd på å gi veien akseptabel standard, skal det bygges luftslott 100++ mrd.
Sinne og makteslause i Sápmi
for 13 timer siden
2 kommentarer:
Og hvor dype er tunnelene lastebilene må gjennom nå?
Selvsagt trenger vestlandet hovedinfrastruktur som tåler stor og langvarig bruk. Så kan fanatikere tro at en ikke trenger landtransport i fremtiden.
Tipper ned til 500 meter. For tungtransport så har jeg hørt tommelfingerregel at 100 høydemeter = 10 km på flat vei (altså heller 10 km flatt enn 100 meter stigning).
Dette er ikke spm om for og mot landtransport, men om hvor avsindig kostbart det er å få til disse fjordkryssingene. Hardangerbrua som kostar 2 mrd (1 million/meter) og er et voldsomt naturinngrep, erstatter ei ferje som bruker 10 min. Rentene av 2mrd er ca 100 mill, du får ganske mye ferje for den prisen.
Legg inn en kommentar