onsdag 1. juni 2011

Mladic saksøker Dagbladet

Ratko Mladic saksøker Dagbladet for ærekrenkelser etter at avisen i en rekke oppslag har omtalt ham som slakter, massemorder og krigsforbryter.

- Mladic har fått post-traumatisk stress på grunn av medias hardkjør på 1990-tallet. Hans dårlige helse skyldes i stor grad den hetskampanjen han ble utsatt for. Denne hetsen av en uskyldig mann tar seg opp igjen nå, sier Mladics advokat.

- Jeg har ikke drept noen uskyldige sivile. Muslimene i Srebrenica var en alvorlig sikkerhetsrisiko for det serbiske folk, derfor kunne vi ikke ha dem der sa jeg til mine soldater. Dessuten hadde flere av dem pisset i buksa, og slike griser kunne vi ikke sende i busser sammen med kvinner og barn - vi serbere er da gentlemen. Uansett vet jeg ikke hva som skjedde etter at hadde jeg hadde gått, de fleste sto tross alt oppreist da jeg gikk for å spise. Jeg gjorde ikke noe annet enn å beskytte det serbiske folk mot blodtørstige muslimer, skriver Mladic i en offisiell redegjørelse.





Mladic har vært gjennom en vanskelig tid, men etter Schjenkens oppløftende seier ser også den gamle general fram til oppreisning. En saftig utbetaling fra Spetalens medieofferfond vil også hjelpe.



5 kommentarer:

Erik sa...

Hvis det gjennom rettsapparatet i Haag viser seg at beskyldningene er grunnløse, er vel en unnskyldning og erstatning fra pressen på sin plass. Hva var egentlig poenget med denne posten?

Mvh
Erik T

Konrad sa...

Jeg foreslår en 1 mrd i erstatning Jo alvorligere beskyldning, desto større erstatning! Og vi blir dessuten kvitt den helsikes frie pressen. Særlig Dagbladet, de kritiserer jo embetsmisbruk, urettferdighet og tjenesteforsømmelse i hytt og pine. Blir dårlig stemning av slikt.

Erik sa...

Jo - desto alvorligere beskyldning desto større erstatning, det er normal rettspraksis.

Dagbladet kritiserer og slår opp det de tror gir størst salg i øyeblikket. En dag er det en ambulansesjåfør som er driti seg ut, en annen dag er det Mohammed tegnet som en hund.

Mvh
Erik T

kee sa...

bare vi får inn den mørkeblå ungdommen fra bergen på tinget så blir det nok en ordning. Direkte aksjon, ikke pysete rettsaker når en journalist tar munnen for full.

Konrad sa...

Erik: Les innlegget mitt en gang til.