lørdag 26. juni 2010

Ferm negresse

Jon Gelius er nå NRKs utsendte i Washington. Vi som overværer hans reportasjer lærer kanskje ikke så mye, men det er tydelig at den godeste Gelius gjennomgår en intens voksenopplæring. I P2s klassiker "verden på lørdag" fortalte om sitt møte med det amerikanske samfunnet. Han hadde blant annet møtt en "ferm negresse", som han sa. Med de to ordene klarte han å oppsummere to viktige trekk ved USA: Mange er overvektige og de mange svarte amerikanerne kalles "negre" (eller negresser for kvinnekjønnet).* I sitt korrespondentbrev klarte han også fortelle at USA har en del regler, og at disse reglene må følges, slikt skaper ofte byråkrati. Dessuten er det varmt om sommeren i Washington, og da er det fint med aircondition. Observant, denne Gelius.


*I Norge kalles de for muslimer, som er synonymt med innvandrer.


Startvansker: USA er ikke helt som Arendal.

Blogglisten

9 kommentarer:

Anonym sa...

At en korrespondant skriver neger eller negresse er uhørt. Kanskje han ikke vet at det ikke er ok å si "negro" i USA ? For andre som er i tvil slå opp i en aktuell ordbok hvor det mest sansynlig vil stå "nedsettende" om ordet negro /negresse

Anonym sa...

Med slike uttalelser kan han nok få flere problemer tenker jeg, negresse er sexist og rasistisk iflg wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Negro

Jon Gelius sa...

Du har helt rett i din påpekning av min språklige lapsus. Jeg beklager at jeg i et ubetenksomhet øyeblikk formulerte meg som jeg gjorde i kåseriformatet på radio. Når jeg ser manus i etterkant på trykk på NRKs hjemmeside forstår jeg reaksjonene. Den uheldige glippen er derfor omformulert. Det var aldri min hensikt å virke nedsettende eller støte noen.

Konrad sa...

En person med signaturen Jon Gelius beklager den språklige lapsusen, bra det, håper at det er en samme Gelius.

Jon Gelius sa...

Hvorfor skulle jeg lyve om min identitet? I motsetning til deg, "Konrad", og de du slipper til anonymt med kommentarer, tør jeg stå åpent frem med mine feilgrep, synspunkter og meninger.
Det er feigt å kritisere og kommentere andre uten å våge å gjøre det i åpent lende med fullt navn.
Det taler lite til respekt å gjemme seg bak pseudonym eller skrive innlegg som anonym.
Navneløse fortjener egentlig aldri svar...

Konrad sa...

Jeg tror slett ikke at Jon Gelius lyver om sin identitet, men nå er det nå en gang slik at jeg ikke har mulighet til å sjekke hvem som skriver. "Donald Duck" er en vanlig signatur, og akkurat da tviler jeg på at det er den ekte Donald.

Derimot er det bare en Konrad.

Anonym sa...

"Kanskje han ikke vet at det ikke er ok å si "negro" i USA ?"

Øh, hallo? Ordet Negro er en av tre offisielle, sidestilte betegnelser for denne rasen som brukes i den amerikanske folketellingen fra i år.

Rasekatorien for negre (Question No. 9 fra 2010 U.S. Census Form, “What is Person 1’s race?”) er “Black, African Am., or Negro”.

Hvordan i all verden kan den offisielle betegnelsen, som også er det norske normalordet i følge Sylfest Lomheim i Språkrådet, være feil?

Gelius sin ordbruk var helt uproblematisk!

Anonym sa...

Kan også nevne at ordet Negro brukes av store organisasjoner som United Negro College Fund.

Ulikt alle de andre begrepene, har Negro aldri vært noe skjellsord i USA. Derimot har både Black, African, Afro-American i tur og orden blitt oppfattet som "offending".

Det er hovedsakelig eldre som foretrekker egenbetegnelsen Negro i USA. Derfor er betegnelsen også tatt med i folketellingen som en av tre likestilte betegnelser.

Konrad sa...

anonym:
Jeg tror nok du er en smule selektiv i din bruk og tolkning av info fra Wikipedia.