søndag 23. september 2012

- Egen avgift for å redde SAS

SAS vil gjeninnføre bonusordningen på innenlandsreiser. Norwegian varsler flere nedlagte ruter dersom det skjer. Stortingsrepresentant Steinar Gullvåg (Ap) tror dette er et tiltak som kan hjelpe SAS' økonomiske situasjon. (NRK nyheter i kveld, gjengitt av NTB)

Av alle dumme argument for bonusordning tar dette førsteprisen som det dummeste. Tror virkelig Gullvåg og Ap at det finnes en gratis lunsj? Kan de ikke elementær økonomi?

Bonusordning innebærer to ting:

  • Reisende får incentiver til å holde seg til ett flyselskap for alle reiser. SAS har et langt større rutenett enn Norwegian og SAS vil dermed dominere markedet innenlands. Markedsmakt betyr høyere priser og/eller dårligere kvalitet.
  • Forretningsreisende betaler ikke reisene selv, men tar ut bonusen privat. Dermed får de incentiver til å velge dyre billetter og kanskje reiser som på andre måter ikke er gunstige for bedriften.
De som reiser lite/på billigste måte har liten glede av bonusordningen og vil i realiteten sponse de forretningsreisendes bonus.

Konklusjon:
Bonusordning vil bety at bedrifter (og til dels fritidsreisende) betaler en spesiell avgift for å redde SAS. Staten er jo selv storforbruker av flyreiser, så da går det jo rett ut av statskassen? Mer absurd kan det ikke bli. La heller SAS gå konkurs.



Ingen kommentarer: