torsdag 17. januar 2013

Militante islamske stråmenn

Hvem omfavner militant islam? spør den etnisk kristne Runar Døving i Klassekampen (15/1) og svarer selv:

Jeg har ...har ennå til gode å se noen på venstresiden omfavne militant islam eller rettferdiggjøre kvinneundertrykkende praksiser. Likevel blir varianter av slike påstander stadig framsatt.

Slik skriver for eksempel Pål Steigan nylig på sin blogg: «Når jeg ser en kvinne i niqab som leier på tre førskolejenter i hijab, ser jeg et kvinnefengsel med barnemishandling på slep. Mine venner på venstresida ser et spennende kulturelt innslag i bybildet».

Slik skriver Asle Toje i boken Rødt, hvitt og blått: « ... venstresidens enøyde fokus på sosioøkonomisk ulikhet som roten til alt ondt. Kultur og religion brukes til å rettferdiggjøre vold mot muslimske kvinner.»

Det er ingen adresse i noen av disse eksemplene, noe som gjør at jeg mistenker at det dreier seg om beleilige stråmenn.

Ingen kommentarer: