De siste ukene har prisen på bensin og særlig diesel nådd nye høyder. Tidligere har diesel stort sett vært 10% billigere enn bensin, nå er vi i den uvanlige situasjonen at dieselen faktisk er dyrere enn bensin. Literprisene nærmer seg 15 kr og noen tror den kan nå 17 kr. ”Folk raser”, det er satt i gang en epostkampanje og Frp er helt forutsigbart på banen for å skåre billige politiske poeng hos sine kjernevelgere (råkjørerne).
Det ”liberalistiske” Frp vil at Staten skal ta ansvar for drivstoffprisene gjennom å senke prisene eller endog ved å innføre prisregulering. Frp vil altså at Staten skal overstyre markedsmekanismene i det markedet gjør best: regulere forbruket av en knapp ressurs gjennom prisen. Frp har, om mulig, nådd nye populistiske høyder.
1 krone ekstra på dieselprisen utgjør 5 øre i økte kilometerkostnader for en vanlig familiediesel eller ca 1500 kroner per år. Den største kostnaden for en bileier er imidlertid prisfallet som kan utgjøre godt over en 1 kr/kilometer for en ny bil til rundt 300.000,-. De økte drivstoffprisene utgjør dessverre altfor liten økning i grensekostnaden. For den som allerede har bil er det fortsatt latterlig bil å kjøre en kilometer ekstra. Korrigerer vi for inflasjon var drivstoffprisene klart høyere på 1970-tallet.
Håpet er at prisene øker enda mer, gjerne ved at staten legger på flere avgifter på selve drivstoffet (i stedet for på selve bilen), slik at folk tenker seg om før de bruker bilen. Alternativt til eller endog i tillegg til avgifter på drivstoff kan det innføres trengsels- og rushtidsavgift i storbyene.
Bør denne turisten betale besøksbidrag?
for én time siden
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar