"Hvorfor hører vi så lite om dem som dreper, voldtar og lemlester med Bibelen i hånd", skriver Simen Sætre i Morgenbladet 13.juni. Sætre ser nærmere på geriljagruppen Herrens motstandshær (Lord's resistance army, LRA) i Uganda og gruppens mystiske leder Joseph Kony, og på den bortgjemte og neglisjerte katastrofen i Nord-Uganda. Ytterste høyre fløy i Vesten, herunder velkjente kristenfundamentalister, vil ha oss til å tro at islam er en krigersk og terroristisk religion, og at alle muslimer er programmert til å fremme islam med vold. Historien fra Nord-Uganda passer særdeles dårlig inn i dette bildet.
Helt forutsigbart får han da også svar fra Steinar Opheim ved Tent AS i Bergen. Opheim skriver blant annet: "Det kan tenkes at Kony selv regner seg som en kristen, og det er gjerne riktig at han sang i et kristent kor som ung gutt. Men de grusomhetene han nå står bak, har ingenting med kristentroen å gjøre. " ...... "Blant annet beskriver Sætre hvordan Kony styres gjennom fire-fem ånder som «kan beordre irrasjonelle massakrer». Denne formen for åndelig ledelse vil bli avvist av kristne. " etcetc
Opheim tror kanskje han beviser at Sætre tar feil, tvertimot viser svaret med all tydelighet at Sætre har rett. Opheims argumenter er omtrent identiske med det store flertall muslimers reaksjon på 9/11 etc: "Gode muslimer gjør ikke slikt. Ergo er de ikke muslimer." Og: "bin Laden snakker ikke på vegne av vanlige muslimer." Opheim argumenterer parallelt: "Hvorfor oppnår ikke Kony særlig oppslutning i det overveiende kristne Uganda?"
Nettopp. Vi kristne i Norge behøver ikke "ta avstand" fra Kony og LRA like lite som muslimer i Norge behøver å "ta avstand" fra bin Laden og hans verk. Dersom vi aksepterer det Opheim sier, må vi også akseptere det muslimer over hele verden sier: Bin Laden er kanskje muslim, men hans agenda og metoder har ikke noe med islam å gjøre.
Bør denne turisten betale besøksbidrag?
for 5 timer siden
7 kommentarer:
Nå kan jo religion forstås både normativt og deskriptivt. I tillegg til at det fins mange ulike skoler og tolkninger rent normativt.
At utenforstående skal sitte og avgjøre om en annen person "egentlig" er kristen eller muslim, er absurd. For hvem er rette instans til å si hva som er "rett" tro? Dersom noen påstår at noe er "ekte" islam, og noe annet "falsk" islam, så er det i seg selv en fundamentalistisk holdning.
Jeg mener vel generelt at den troende selv må få definere om vedk. er religiøs eller ikke.
Dessuten er ikke alt det en person gjør en konsekvens av vedkommendes livvsyn.
Gode poeng som jeg forsåvidt er enig i.
Men dette vedrører egentlig ikke mitt hovedpoeng (som vist med en enkel sammenligning), nemlig asymmetrien i vår behandling av religioner og grupper: For oss kristne i Norge er det opplagt at vi på ingen måte er ansvarlige, behøver å ta avstand etc fra Konys/LRAs illgjerninger, da burde det være like opplagt at vi tilkjenner muslimene det samme.
Min kristendom blir ikke voldelig og pervers bare fordi en terrorgruppe i Afrika påberoper seg kristendommen. Min krisendom blir ikke krigersk selv om B-gjengen (Bush og Blair) føler seg kallet av Gud til å invadere & rasere et land uten grunn.
Du har vel rett.
Vi ser på oss selv som autonome individer, mens "de andre" er et religiøst ikke-tenkende kollektiv.
Mon tro om ikke sosialpsykologene skulle ha engasjert seg litt mer i debatter om våre bilder av andres kultur og religion?
Nettopp. Vi er individer, de andre er roboter programmert av en primitiv religion/kultur/ideologi.
En liten sosialpsykologisk kommentar: Kristne er for de fleste av oss i den kristne del av verden inngruppe. DEt vil si at vi kjenenr mange med forskjellige grader av rkisten tro, vi vet at noen av dem stemmer SV og noen av dem FrP, vi vet at noen av dem er tilbøyelige til å mene homofili er synd (og vi maser på dem hele tiden) og vi vet at noen kristne synes at Bush er en go'gutt (og de blir regelmessig hengt ut som idioter) og det bør ærlig talt ikke forundre noen at ikke folk avkrever alle kristne for svar når de blir oppmerksomme på at det finnes en gruppe i Afrika som utfører terror.
Når det gjelder islam stiller ting seg ganske anderledes. DE fleste nordmenn kjenenr ikke et stort antall muslimer. Mange av oss har kanskje et par muslimske venner som vi har sånn rimelig oversikt over (men de kan jo være helt utypiske for alt vi har sammenligningsgrunnlag for å si) og kanskje kjenner vi et par til på jobb, men vet ikke egentlig hva de mener verken religiøst eller politisk for sånt snakker man ikke om på jobb. så har du et folk hvorav en stor del mener at det er farlig med ulv... Hva forventer du av oss? Mennesker vil ha forsikringer. Muslimene skulle hatt noen bedre pressetalsmenn hvis de egentlig mener at folk i vesten er helt ok og at terrorisme er forkastelig. Det er bare det at alle muslimer synes ikke det. Noen ødelegger bildet ved å hate oss ganske intenst, noen bare litt, og fjorten prosent av norges muslimer vil ha sharialover i Norge og tretten prosent av Storbrittanias muslimer støtter Al-Quaida. Klarer du å hoste opp en kristen som støtter guds egen armé i Afrika?
Hvorfor er det opplagt at muslimer ikke skal måtte ta avstand fra det som skremmer oss? Tvert i mot ville det hjulpet mennesker til å bli i stand til å differensiere slik vi uten videre gjør med kristne.
Arachne:
En meget god sosialpsykologisk observasjon, men jeg er veldig i tvil om denne observasjonen underbygger konklusjonen om at muslimer "bør ta avstand". Burde ikke denne observasjonen lede til den motsatte konklusjonen: at vi, det kristne flertallet, erkjenner at muslimene er vel så innbyrdes forskjellig som kristne?
Jeg synes egentlig det er utidig at en liten og svak minoritet hele tiden skal måtte svare for ting de ikke har noe med. I Norge er det faktisk vi kristne som sitter med makten, og som kjent: adelskap forplikter. Det er vi som burde ta ansvar og rydde opp i våre egne stereotypier.
På den annen side: det skader ikke om norske muslimer deltar i markering mot vold i islams navn.
Se kommentar i LO-Aktuelt
Når det gjelder kristen "domestic terror", så fikk Reidar Hjermnn Bispemøtet til å ta avstand fra biblisistisk vold mot barn i fjor. Lurer på hva bispene tenkte da de fikk en sånn utfordring?
Man det var jo svært bra at Hjermann gjorde det.
Legg inn en kommentar