Oppdatering: TRI bidrar til en storhaugifisering av debatten som er ganske utrivelig.
Torbjørn Røe Isaksen er en energisk mann som tenker prinsippielt fra han står opp til han legger seg. Men i Morgenbladet 27.januar går det i surr: "Ville vi invitert en fascist inn i norske klasserom for å forklare hvorfor han går med brun skjorte?" Saken gjelder Aisha Shezadi som får fortelle skoleungdom hvorfor hun går med niqab. TRI jevnfører altså niqab med nazistenes uniform. Joda, Aisha har også gitt uttrykk for antidemokratiske holdninger, men disse holdningene er tvilsomme enten hun går med niqab eller ikke. På samme måte er det Fjordmans holdninger og agitasjon som er problematisk, ikke hans livsstil.
Storhaug insisterer stadig på at niqab eller hijab er en slags fascistisk uniform. Har TRI slukt Storhaugs propaganda med søkke og snøre?
Fri oss fra denne Storhaugifiseringen av debatten.
Til forsvar for Love Actually
for 10 timer siden
11 kommentarer:
Isåfall hva er det? Slik at man skal slippe seksuelle kommentarer? Altså et seksuelt frigjørende middel for kvinner.
Isåfall, har man ikke vært i MØ de siste årene.
Hvordan vil du jobbe mot kvinneundertrykking i de islamske miljøene?
Dette er den desidert største gruppen undertrykte kvinner i Norge i dag. Og den desidert største gruppen som kommer til krisesenterne.
Kanskje du - i stedet for å fortelle hva man ikke skal gjøre - kan fortelle hva du vil gjøre og hva som virker?
Norskgoy:
Hva er hva? Hva snakker du om?
Håkon:
Hva har det med saken å gjøre? Jeg kommenterte KUN TRIs sammenligning av hakekors og hijab.
Tror du alle disse jentene pakker seg inn fordi de vil pakke seg inn?
Tror du jentene går med hijab fordi de vil gå med det og fordi de følger Islam?
Eller tror du det er etter press fra miljø og sepeisellt menn som må vise at de er sjef og har kustus på jentene?
Jeg tror ingenting og det var heller ikke tema for min kommentar. Vennligst hold deg til saken.
Det er jo det.
Brunskjortekommentaren handler jo om undertrykking.
Og - det er jo undertrykking om det ikke er frivillig bekledning!
Hvordan får du det ikke til å være relevant?
Det handler om en voksen person som har gjort et personlig valg av antrekk. TRI påstår at det kan sammenlignes med hakekors.
Ok.
Personlig valg av antrekk.
Da tror du altså at jentene pakker seg inn frivillig.
I Norge har folk på seg forskjellige antrekk, folk har ulike motiv eller grunner for sin påkledning, og i et fritt samfunn får folk kle seg som de vil. Men det er ikke saken her.
I stedet for å snakke om noe annet tar jeg gjerne argumenter mot min kritikk av TRIs sammenstilling av niqab med nazistenes uniformer og symboler.
Vel - det er mange eksempler på at antrekket ikke er frivillig.
Et av de mest rystende, syns jeg, var det Aftenposten skrev om barna som tok av seg Hijaben på vei til skolen. Faren så dette og gav dem juling.
Så - for å forstå at det kan sammenlignes med undertrykking så må man nesten vite hva det er som skjer der ute. Men - om du velger å tro at alt er frivillig og i skjønneste orden så forstår jeg din holdning.
Jeg velger ikke å tro på noe som helst. Du insisterer på å diskutere noe annet enn det som er saken her. Det må du gjerne gjøre men du kommer ingen vei.
Legg inn en kommentar