tirsdag 20. januar 2009

marxismen-rasismen (m-r)

Oppdatering 5.februar: Trond Andresen har meldt seg ut av partiet Rødt, bl.a. med følgende begrunnelse: partiet har "en manglende vilje til å tenke nytt, en manglende nysgjerrighet på ny kunnskap, nye ideer og løsningsforslag, en manglende interesse for flere saksområder enn «de tradisjonelle». Partiet er rett og slett dårlig som intellektuelt verksted." For nye lesere: utslag av Trond Andresens såkalte nytenkning er omtalt nedenfor.

«Damer skal gjennomsnittlig være mer empatiske enn menn. Derfor er det interessant å observere Israels utenriksminister Tzipi Livni eller den avtroppende Norges-ambassadør Miryam Shomrat på TV, når de får spørsmål om krigen mot Gaza. Jeg tenker ikke på plikt-svar av typen "sivile tap er jo beklagelig." Se i stedet på ansikt og kroppsspråk: Dette er to kvinner som ikke bryr seg. De er bare lei maset om disse araberne.»

Dette skrev altså RV-eren
Trond Andresen i en kronikk i Klassekampen 14.januar. Andresen er ikke nådig, han konkluderer friskt og freidig med at jøder som gruppe preges av en utbredt mangelsykdom: de har mangler empati. Så alvorlig er denne sjelelige svikten hos jødene at selv jødiske kvinner (som Livni og Shomrat) har mangelfullt utviklede sjelsevner. På grunnlag av ansiktsuttrykket til to (2) israelske tjenestemenn trekker han vidtrekkende konklusjoner om jøder i hele verden.

Andresen er helt klar på at det er jødene, ikke israelerne, han omtaler: «På denne bakgrunn mener jeg at man må kunne si til jøder i Israel, USA og ellers, at (....).»

Det er oppsiktsvekkende og skremmende at denne venstre-rasismen trives blant presumptivt intelligente, reflekterte og kunnskapsrike akademikere. Enda mer skremmende er dersom Andresens grums er uttrykk for utbredte holdninger i Norge.

Kanskje det er jødenes mangel på empati som gjør at
de er i stand til å spise små kristne barn? Jeg ser fram til å høre Andresens betraktninger omkring denne problemstillingen.

Jødisk psykopat som spiser små palestinske barn til frokost.







Oppdatering 21.jan
: Trond Andresen er visstnok identisk med amanuensis i kybernetikk ved NTNU. Jeg vil anbefale Andresen å holde seg til kybernetikken, det har han i det minste litt greie på.

Klassekampens debattforum presiserer Andresen:
"(...) jeg påpekte bare noe som er åpenbart for enhver som tør og vil se: de fleste jøder, også utafor Israel, har et påfallende fravær av empati med palestinerne. Og jeg sikter da ikke til religiøst-fundamentalistiske jøder, men til de millioner av velutdannede middelklasse-jøder som er det typiske for Vest-Europa og USA, og som har langt større innflytelse enn deres andel av befolkningene skulle tilsi."

Det blir faktisk verre, den godeste Andresen tar helt av:
Les mer hos Virrvarr. Andresen er frekk nok til å ta sosiologiprofessor Morten Levin (en både sympatisk og empatisk jøde) til inntekt for sitt eget absurde perspektiv. I følge Andresen er Levin en modig jøde som kritiserer Israel. Hva risikerer Levin ved å kritisere Israel? At den jødiske mafiaen kverker ham? Igjen forutsetter Andresen at jødene inngår i en kompakt, ensrettet organisasjon....en konspirasjon kanskje?

Vi må
dessverre konstatere at antisemittismen trives i Norge, Andresen synes å bedrive god gammeldags antisemittisme (den vi trodde ble bombet i stykker i 1945).

Oppdatering 2.februar: Det har kommet meg for øre at Andresen er debattglad, PC med internetttilkobling har han helt sikkert. Likevel har han altså ikke svart på dette innlegget. Da tar jeg for gitt at han ikke har noen motargumenter, han har ikke noe å fare med, eller kanskje han ikke våger å stikke hodet frem?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg planleggger å skrive noe på det der selv. Jeg skammer meg intenst over at han får lov til å kalle seg Rødt-medlem idet hele tatt. Han skulle vært kastet ut av partiet for evigheter siden. *dør*

Anonym sa...

Det er både bedrøvelig og pinlig når Trond Andresen vrøvler om jøder. De som har lyst til å lese det opprinnelige innlegget kan finne det på raseri.nu . Jeg har kommentert hans teorier hos Snorre Valen. Uvitenskapelig vås, umarxistisk, og ja, antisemittisk.

Siden Andrensen koketterer med sitt partimedlemskap i Rødt, hvor han såvidt jeg vet ikke har vært aktiv siden partiet ble stiftet, får jeg til vårt forsvar gjenta noe av det vi skriver om antisemittisme i vårt Antirasistisk manifest:

"Rødt har siden partiet ble stiftet hatt et sterkt engasjement for palestinernes kamp for frigjøring og menneskeretter. Vi fordømmer den israelske statens brutale okkupasjon av palestinske og andre områder, og apartheidpolitikken i selve Israel. Vi mener den den sionistiske ideologien er rasistisk, der den vil skape en rent jødisk stat på palestinsk land.

Det er viktig for oss å skille mellom sionisme og jødedom. Antisionismen retter seg mot en politisk ideologi, antisemittismen mot jødiske mennesker, mot jødene som gruppe.

Antisemittisme er uforenlig med Rødts prinsipper."

Se Antirasistisk Manifest

Det er dumt for oss andre i Rødt at Andresen vil fortsette å være medlem i et parti han er prinsipielt uenig med på et så viktig område. Jeg håper han følger Boye Ullmanns oppfordring i Klassekampen, og melder seg ut.

Anonym sa...

Takk for gode kommentarer.

Det er bra at dere tar avstand fra dette griseriet, men jeg tror vi alle bør være obs på at oppriktig engasjement for de som lider (f.eks. sivile palestinere eller sivile israelere) lett kan tippe over. Andresens sludder såvel som en del halvfascistiske israelsvenner er bare ekstreme eksempler.

Anonym sa...

Hvordan får jeg skrevet en tråd i diskusjonsforumet til Andersen? Jeg kjenner ett påtrengende behov for å si ett og annet om hans holdninger til ham. Det er virkelig ikke friskt!
En annen ting er om det nytter å si noe som helst til en person som lar seg villede så totalt.

Anonym sa...

Rebecka: Du må melde deg på. Det kan du gjøre på denne siden: http://lists.copyleft.no/mailman/listinfo/kkf.