fredag 19. februar 2010

14 Oslo-gutter fikk plass på bibelskole i Kvinesdal

Ap-politiker Ansgar Arebotten (22) er en av de 14 søkerne som har fått tilbud om plass ved Det kristne universitetet i Kvinesdal. Han valgte i motsetning til Magne Moelven (24) å takke nei til plassen.

VG Nett har gått igjennom opptakslistene til Det kristne universitetet i Kvinesdal, der Magne Moelven studerte Bibelen og dens moralregler.

Av listene går det frem at i alt 14 søkere fra Oslo har fått studieplass. Det fremgår imidlertid ikke på hvilket studium de er tatt opp, eller om disse har takket ja til tilbudet. VG Nett har vært i kontakt med universitetet i Kvinesdal, som ennå ikke har kunnet opplyse hvor mange studenter fra Oslo de har i dag.

- Jeg og en kamerat hadde diskutert muligheten for studier i et arabisk land. Jeg sjekket først med Indremisjonsuniversitetet i Stavanger, men vi fikk ikke tak i noen der som kunne hjelpe til med søknadsprosessen, fortellerAnsgar Arebotten.

- Jeg ble ganske overrasket da jeg i fjor høst var inne på et kristent nettforum og fant ut at jeg hadde fått studieplass. Opptaksbrevet kom i posten flere uker etterpå, forteller 22-åringen til VG Nett.

Ole og en kamerat har vært gode venner av Magne, men er nå skremt over disse nye opplysningene.



Det har vakt betydelig oppsikt at helt vanlige gutter fra Østlandet har oppholdt seg lengre perioder i Kvinesdal (bildet) for å lære antikverte moralregler.


Blogglisten

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg ser humoren i blogginnlegget ditt, men sammenligningen er helt håpløs. Mens studenter på islamskoler er en trussel for folks sikkerhet, finner du knapt nok mer lovlydige borgere enn de som har gått på bibelskole. Jeg kjenner en del av dem, for å si det slik, og det er ikke de som er en belastning for landet, akkurat. Det er ikke de som snyter på skatten, som drikker seg fulle og slåss i helgene, som skulker jobben pga. bakrus, osv. Dette gjelder også mange som ikke har gått på bibelskole, men tidligere bibelskoleelever er nok noe av de minst kostbare innbyggerne vi har.

Konrad sa...

Skal vi si, nå ble jeg usikker. Mener du at konservative muslimer er drikkfeldige og skulker skolen pga bakrus?