mandag 15. februar 2010

Per Sandberg: –Vellykket med forbud

Bent Høie (H) og Per Sandberg (Frp) mener bruken vil øke hvis Norge liberaliserer bruk av alkohol, melder Aftenposten.

–At flere eksponeres for tobakk og alkohol, kan være en døråpner for tyngre stoffer. Selv om forskningen her ikke er entydig, velger jeg å legge til grunn føre-var-prinsippet, sier Høie.

–De skaper et bilde av en virkelighet som ikke er som de beskriver. De ser bort fra at for eksempel fengselsstraff kan være en hjelp og for mange en vei for å komme ut av alkoholbruk, sier han.

Han får støtte av Per Sandberg (Frp), leder av justiskomiteen.

–Jeg registrerer gang etter gang at fagmiljøene blir veldig ensrettede. Vi som politikere må ta samlet hensyn og lage flere scenarier for hva som skjer i det øyeblikket man liberaliserer alkoholbruk. Vi bør heller ikke glemme at alkohol er langt farligere enn khat, avslutter Sandberg.

Sandberg og Høie refererer blant annet til forskning som viser at alkohol er mer skadelig enn narkotika under svangerskap.


Per Sandberg, som selv har erfaring med alkohol, advarer sterkt mot dette farlige rusmiddelet.

Blogglisten

1 kommentar:

Admin sa...

Frp-nestleder Per Arne Olsen skriver stort sett om helse og sprit på bloggen sin men det er sjelden han gjør noen kobling. Her er gullkorn fra sist uke:

"I dag kunne vi lese at Fremtiden I Våre Hender foreslår å halvere kvoten for hva man har lov til å ha med seg over grensen. Jeg klarer ikke å hisse meg spesielt mye opp over dette forslaget, men jeg mener fortsatt det er ufornuftig."

"Nå har jeg nettopp hvert i sytten tretti og diskutert hvorvidt butikker skal bli pålagt å “gjemme” bort alkoholen, på lik linje med det som har skjedd med røyk og snus. For meg er dette egentlig bare håpløst. Senterpartiets mann mente tydeligvis at man ville få mindre alkoholforbruk om man dyttet alkoholen noen meter bak i butikken."

"Noen fugler har fortalt meg at det nå er innført et totaltforbud mot alkohol for personer som deltar på behandlingsreiser til utlandet. Jeg er generelt motstander av forbud. Umyndiggjøring av voksne mennesker er ikke søt musikk i mine ører."


Umyndiggjøring og sånt er dog helt ok når det gjelder hasjister.

http://perarneolsen.vgb.no/