Frps justispolitiske talsmann Jan Arild Ellingsen vil endre loven slik at alkohol kan kjøpes på bensinstasjonene døgnet rundt. I debattene i etterkant av denne agurksaken fremhevet Frperne at det jo uansett er forbudt å kjøre i påvirket tilstand, enhver bilfører har ansvar for å følge trafikkreglene. Frps mål er bare å "øke tilgjengeligheten til alkohol", ikke å skape mer fyllekjøring. Men i følge MA og Sandesavisen er ikke Frp så veldig opptatt av trafikksikkerhet.
Målet om å øke tilgjengeligheten til alkohol er interessant i seg selv når vi vet at alkohol er et av de største folkehelseproblemene, herunder trafikkskader og volder. Som vanlig ignorerer Frp fakta når de påstår dette ikke vil skape mer fyllekjøring. Den samme Ellingsen ivrer samtidig for å bruke mer ressurser for å redusere tilgjengeligheten til narkotika. At Frp er notorisk inkonsekvent og dikter opp sine egne "fakta" er ikke noe nytt, men Ellingsen tar 'n altså helt ut.
Men det slutter ikke der. Henvisningen til individuell moral er et klassisk svar fra høyre-siden når det er snakk om lov og orden. Dette er i og for seg et bra utgangspunkt. I et fritt samfunn må folk selv ta ansvar for sine liv. Men ute i trafikken har man også ansvar for medtrafikanters liv. Derfor er straff, overvåkning, innskrenkninger i bevegelsesfriheten og forebygging tiltak vi til en viss grad må akseptere selv om det innebærer et inngrep i den personlige friheten. Ulykken i Eiksundtunnelen kan skyldes stor fart, det er i allefall godt kjent at mange kommer opp i svært høy fart i den bratte tunnelen som ikke har fartskamera.
Lov og orden -partiet er naturligvis mot høye bøtesatser for overtredelse av trafikkreglene. Bilførere som setter andres liv i fare ved å råkjøre og samtidig har minimal sjanse for å bli fersket, skal altså ikke bøtelegges for hardt. Men innvandrere som ikke driver korrekt oppdragelse kan derimot bøtlegges eller fratas kontantstøtten.
Mens Frp for sine kjernevelgere, bileierne, legger på den individuelle moral (stoler på at den enkelte følger lover og regler), går Frp inn for å behandle sin yndlingsfiende, innvandrere/muslimer, som en gruppe (hardhendte tiltak for hele grupper f.eks. basert på etnisk bakgrunn).
Mens automatisk trafikkontroll avskrives som grovt brudd på personvernet, kreves omfattende strakstiltak mot omskjæring. Noen tall kan sette dette i det rette lys: Årlig blir titusen skadet i trafikken, av disse tusen alvorlig, og flere hundre blir drept; til sammenligning skjer kanskje en håndfull omskjæringer årlig. Fart og alkohol er de viktigste årsakene til trafikkulykker, særlig de alvorlige.
Hvor mye mer klarer Frp å banalisere offentlig debatt i Norge? Blir agurkene erstattet av utspill fra Listhaug, Ellingsen og Amundsen? Agurktiden erstattes av Listhaug-sommer?
Mileis reformer styrker Argentinas økonomi
for 21 timer siden
2 kommentarer:
Det fine med FrP er at man slipper å tenke. Standpunktene er like grunne som de er håpløse.
God oppsummering av en innholdsrik uke. Skeiv start på valgkampen for de delene av Frp som hadde håpet å se partiet bruke månedene fram mot valget til å i alle fall sannsynliggjøre litt at partiet er i stand til å inngå forpliktende samarbeid med andre enn seg selv.
Men neida. Man løper stadig lengre ut i skogen.
Legg inn en kommentar