tirsdag 15. mai 2012

Skumle imamer

«Det er veldig vanskelig, fordi det er mange som gjør det. Men det er ikke absolutt nødvendig, nei. Fordi det er sunna (en av profeten Muhammeds leveregler - red. anm.) å omskjære gutter. Å omskjære jenter er mer tradisjon. Det er mer tradisjon enn sunna. Hvis du kan overtale moren og søstrene til at du ikke gjør det, så er det bra,» sier imam Ebrahim Saidy.

Kadra sier: «Nei, jeg skal ha en ordentlig. Mamma sier jeg skal ha en ordentlig, somalisk omskjæring.»

Da svarer Saidy det vi får høre på TV2 (Rikets tilstand): «Jeg har hørt om det. Det kan være veldig vondt. Men hvis hun vil, så er det best å gjøre det. I denne situasjonen er det best at du adlyder dine foreldre.»

Kadra spurte om han vil omskjære sine egne døtre, og Saidy svarte: «nei, jeg ville ikke gjort det».

Kadra spurte igjen: «Du vil ikke omskjære dem?»

Saidy svarer: «Jenter? Nei, jeg tror det er best å ikke gjøre det.»

Saidy sier også «jeg er gift, men kona mi er ikke omskåret». Da Kadra spør om lillesøsteren hennes på seks år bør omskjæres, svarte Saidy «Det er best at det ikke skjer. Men når det gjelder foreldre, er det veldig vanskelig».

Kadra: «Så du mener at hun også burde adlyde mamma?»

Saidy: «Ja. Det at man adlyder foreldre kommer først. Det kommer først. Fordi det er. . . Budskapet fra Allah er at vi må adlyde foreldrene, det er det, det er det. Ellers er det best å ikke bli omskåret.» 

(Aftenposten 9.november 2002)

Ingen kommentarer: