onsdag 14. mars 2012

Sjette generasjons innvandrer

I SSBs mellomalternativ vil nesten halvparten av Oslos befolkning være første eller andre generasjonsinnvandrer i 2040. Men SSBs statistikk sier ikke hele sannheten, i følge Hege Storhaug.

- SSB har tatt et politisk valg. De teller for eksempel barn av henteekteskap som norske, noe som hadde vært greit hvis man hadde belegg for at integreringen går seg til med årene, sier Storhaug.

- SSB definerer 3. og 4. generasjon ut av beregningene sine tilføyer Storhaug.
(Finansavisen 14.mars 2012 - se også Aftenposten)

Selv vil jeg gjerne tilføye: Hvorfor stoppe ved 4.generasjon? Bør man ikke gå minst 7 generasjoner bakover for å konstatere om en person er ekte nordmann? Selv er jeg 6.generasjon tysk innvandrer, og joda jeg behersker også tysk på godt gymnasnivå. Jeg er dessuten 5.generasjon svenske, det språket forstår jeg også. Betyr det at jeg er integrert?

Storhaug har som vanlig ikke gjort hjemmeleksen sin: De fleste "henteekteskap" består i at en etnisk kristen, hvite norsk mann finner seg en brud i Thailand, Russland eller på Fillipinene. Dersom en russisk kvinne var mor til mine barn, ville disse barna bli talt med i Storhaugs regnskap. Alle skal med!

Forsberg har laget denne kollasjen som illustrerer debatten. Takk til Innblanda for linker.


3.generasjons innvandrer. Svakt integrert, snakker gebrokkent norsk, bor i ghettoen "Bergen" avsondret fra Oslo og resten av Norge.

2 kommentarer:

Doremus sa...

Har de regnet med den 75-årige 2. generasjons-innvandreren som bor i det store gulhvite huset øverst i Karl Johans gate?

Konrad sa...

Ja, du sier noe. Og barna hans er jo 3.generasjon, dårlig integrert er de også, bor i en ghetto og lever på trygd!